“Kabotaj” kimin umurunda?

116

Her insan, öncelikle kendisinin ve ailesinin çıkarlarını düşünür. Geleceğini güvence altına almaya çalışır.

Ülkeler de öyledir.

Uluslar arası Siyaset “ulusal çıkarlar” için yapılır. Hiçbir ülke sahip olduğu bir hakkı yitirmek istemez. Gerekirse savaşı göze alır.

Ama kimi ülkeler de vardır ki, sahip olduğu “hak ve çıkarları” heba eder!

Türkiye, buna bir örnektir!

Bugün, 1 Temmuz. Bugünün, Türkiye için bir önemi var. Bugün, Türkiye’nin “Kabotaj hakkını kullanmaya başladığı” günün 78. Yıldönümü.

Bugün, Kabotaj Bayramı!..

Ama, 2007’den bu yana artık “Denizcilik Bayramı”  oldu!

“Kabotaj” nedir?

Bir ülkenin “kendi limanları arasındaki” yük ve yolcu taşımacılığını kendi gemileri ile yapma hakkıdır.

Yabancı bandıralı gemiler Türkiye’ye yük ve yolcu taşımayacaklar mı?

Elbette taşıyacaklar.

Başka bir ülkenin limanından Türkiye’ye, Türkiye’den de başka limanlara yük ve yolcu taşıyabilecek.

Peki, Türkiye “Kabotaj Hakkı’nı” kullanabiliyor mu?

Mustafa Kemal’in Türkiye’si kullanıyordu!

20 Nisan 1926 yılında TBMM’nde kabul edilen yasa ile, bu hak kullanılmaya başladı.

Daha 1926 yılında Marmara’da, Karadeniz’de, Ege ve Akdeniz’de yolcu ve yük taşıyan gemilerimiz vardı.

Bakın; İzmitli tiyatro sanatçısı rahmetli Emel Çeviren hanımın eşi Hayri Saner, orijinali bende olan anılarında şunları yazıyor; “1927 senesi Temmuz ayının 3. Günü Kara Harp Okulu’nu bitirdim. 1 Eylül sabahı, para ödemek şöyle dursun, yolcularına bir de simit ikram edilen Sevinç Vapuru ile geç vakit Mudanya’ya vardım. ( . ) 1929 yılının Temmuz ayında Erzincan’daki piyade alayına tayinim çıktı. Çanakkale’den İstanbul’a ve İstanbul’dan Trabzon’a hareket edecek vapurlar birbirlerine o kadar denk düştüler ki, İstanbul’da ancak Karaköy muhallebicisinde dondurmalı bir tavuk göğsü yemek için vakit bulabildim.”

1933 yılında, Mustafa Kemal’in Türkiye’sinde, Türk karasularında yolcu taşıyan Trabzon Postası: GÜLCEMAL Vapuru, Zonguldak Sürat Postası: BURSA Vapuru, Akdeniz Postası: FİRUZAN Vapuru, Karadeniz Postası: DUMLUPINAR Vapurunun hareket tarih ve saatleri ilan ediliyor.

28 Mayıs 1928‘de “Van Gölü’nde vapur iletmesi kararı alınıyor!

KARADENİZ Yolcu Vapuru, Türkiye’de üretilen çeşitli ürünlerden oluşan gezici sergisiyle, 12 Haziran 1926’da İstanbul’dan hareketle, 86 günde 12 ülke ve 16 şehri ziyaret ediyor.

Ya bugün?

Türk bayrağı taşıyan gemi sayısı, yabancı bandıralı gemilerden daha çok!

Kendi karasularımızda yolcu taşıma işini unuttuk!

Varsa yoksa Karayolu taşımacılığı!

Otomotiv sektörünü beslemek ve trafik cinayetlerinde her yıl 6-7 bin insanımızı yitirmek için otoyol ve köprüler yapıyoruz. Daha doğrusu, yabancı bankalara borçlanarak yabancı şirketlere yaptırıyoruz!

Demiryolu, denizyolu taşımacılığı “”tu kaka” olmuş!

Artık “Kabotaj Bayramı” yok!

Denizcilik Bayramınız kutlu olsun!