Fikir Damlaları

121

     Toprak sürülüp,
altı üstüne getirilip, sularla istilâ edilip, güneşte yanıp kavrulduktan; ancak
bu çileleri çektiktan sonra, bağrına bırakılan tohuma analık etmeye başlıyor.
Bağrında ona yer veriyor.

     İnsanın istediği
kıvama gelinceye kadar toprak; kendisine verilen yetiştiricilik kabiliyet ve
potansiyelini harekete geçirerek; tohum ve çekirdeği sıcak ve soğuklarla
yoğurup, güneşin ışınlarını içine çekip, sabahların serin havasıyla sinesini
doldurduktan sonra, bir süre bu iş ve faaliyetler sonunda bağrındaki tohum; ya
bir çiçek, ya bir ağaç, ya bir sebze ya da bu gibi yetiştiriliş ve bitirilişler
olarak bize sunuluyor, hizmetimize veriliyor, zevkimize âmâde kılınıyor.

     İnsan da öyle
değil mi? Allah’ın ilminden, sırasıyla Ruhlar Âlemi!ne, oradan Ana Rahmi’ne,
oradan Dünya’ya. Dünya’da nice meşakkat ve zorluklarla haşir neşir olduktan
sonra; yetişmiş olgun bir insan olarak; diğer insanlar arasındaki mukadder /
takdir edilen yerini alıyor.

     Kendisinden
bekleneni yapmaya çalışarak maddeten ve manen dünya kademelerinden geçerek,
daha doğrusu geçirilerek istenen kıvama getirilip, kendine yeter bir hâlde,
dünya hayatının kendine ayrılmış köşesinde; ebed yolculuğunun başlayacağı güne
kadar çırpınıp duruyor.

     Kısaca ancak
“Hamdım, piştim, yandım.” safhalarından geçerek; yaratılış gayesini yerine
getirerek; Allah’a lâyık bir muhatap / kendisine hitap edilecek bir duruma
yükselmiş oluyor.

x

     İnsanlık tarihine
baktığımızda, insanlarda bir yaratıcıya inanmak, ona tapmak ve taptıkları için
çeşitli mâbetler, tapınaklar yapmak hep olagelmiştir.

     Taptıklarına
verdikleri isimler farklı, tapınaklar çeşitli olsa da, tarihin her devrinde
insan; bir yaratıcıya tapma ihtiyacını hep duymuş ve hissetmiştir. Fakat bu
ihtiyaç peygamber olmadıkça veya 
peygamberden uzak kalınca; insanların çok detaylı menfî dalâlet
yollarına sapmalarına ve düşmelerine sebebiyet vermiş; insanların doğru olan
fıtrî ihtiyaçlarını teminde ve yoluna koymakta, çok yanlış adımlar atmasıyla
neticelenmiştir.

     Bu insanların
akılları yok muydu? Vardı. Fakat o aklın da akıllı olmaya ihtiyacı vardı. O
akıl; akıl olmalıydı. Yani o ihtiyaç duyduğu sahayı; enine boyuna bilmeliydi.
Çünkü akla da, akıl gösterici bir akıl gerekiyordu. Tıpkı ışık olmayınca göz;
bir işe yaramadığı gibi, göz hükmünde olan aklın da, bir ışığa ihtiyaç ve
gereksinimi vardır. O ışık ise, konuşmak istediği veya yazmak arzu ettiği;
kısaca fikir yürütmek istediği sahada ehil olması, o hususu en ince teferruat
ve ayrıntısıyla çok iyi bilmesidir. Yoksa belli bir konuda eğitim almamış bir
akıl; o konuda bir işe yaramaz.

     Tıpkı fizik
eğitimi almayan birinin “Aklım var!” diyerek, fizik hakkında konuşmaya çalışarak,
kendini maskara etmesi gibi.

     Fizikçi iki
kişinin, fizik hakkında konuşmaları, tartışmayı güzel, faydalı, verimli ve ilmî
bir sonuca götürürken;

     Fizik bilmeyenin,
fizik bilmeyenle veya fizik bilmeyenin fizik bilenle; aklım var diyerek, fizik
hakkında tartışmaya girişmesi;

     O insanı nasıl
gülünç bir duruma düşüreceği, herkesin üstünde karar kılacağı şüphe
götürmez  mantıkî bir hakikattir.

     Nitekim:

 

   “Çıkar âsâr-ı
rahmet, ihtilâf-ı rey-i ümmetten.”

 

   Rahmet eserleri, bir
konuda aynı eğitimi almış kişilerin; farklı fikir ve düşünceler ileri sürerek;
aynı mevzuda tartışmalarından ortaya çıkar, denilmiştir.

     Ayrıca:

   “İhtilâfu ümmetî
rahmetün.”

     Hadîsini, bir de
bu açıdan ele alabiliriz:

     Yani, aynı konuda
mütehassıs / yetkin olan ehil kişilerin;

     Konuya farklı
açılardan bakmaları ve ona göre yorumda bulunmaları rahmettir.

Önceki İçerikHadi Gel Köyümüze Geri Dönelim!
Sonraki İçerikDr. Öğretim Üyesi RECEP ÇELİK Anlatıyor: ‘Kurtuluş Savaşı’nın Kazanılmasında Din Adamlarının Rolü Çok Büyüktür.’
Avatar photo
1944 yılında İstanbul'da doğdu. 1955'de Ordu ili, Mesudiye kazasının Çardaklı köyü ilkokulunu bitirdi. 1965'de Bakırköy Lisesi, 1972'de İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünden mezun oldu. 1974-75 Burdur'da Topçu Asteğmeni olarak vatani vazifesini yaptı. 22 Eylül 1975'de Diyarbakır'ın Ergani ilçesindeki Dicle Öğretmen Lisesi Tarih öğretmenliğine tayin olundu. 15 Mart 1977, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünde Osmanlıca Okutmanlığına başladı. 23 Ekim 1989 tarihinden beri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünde Yakınçağ Anabilim Dalı'nda Öğretim Görevlisi olarak bulundu. 1999'da emekli oldu. Üniversite talebeliğinden itibaren; "Bugün", "Babıalide Sabah", "Tercüman", "Zaman", "Türkiye", "Ortadoğu", "Yeni Asya", "İkinisan", "Ordu Mesudiye" ve "Ayrıntılı Haber" gazetelerinde ve "Türkçesi", "Yeni İstiklal", "İslami Edebiyat", "Zafer", "Sızıntı", "Erciyes", "Milli Kültür", "İlkadım" ve "Sur" adlı dergilerde yazıları çıktı. Halen de yazmaya devam etmektedir. Ahmed Cevdet Paşa'nın Kısas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefası'nı sadeleştirmiş ve 1981'de basılmıştır. Metin Muhsin müstear ismiyle, gençler için yazdığı "Irmakların Dili" adlı eseri 1984'te yayınlanmıştır. Ayrıca Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nce hazırlattırılan "Van Kütüğü" için, "Van Kronolojisini" hazırlamıştır. 1993'te; Doğu ile ilgili olarak yazıp neşrettiği makaleleri "Doğu Gerçeği" adlı kitabda bir araya getirilerek yayınlandı. Bu arada, bazı eserleri baskıya hazırlamıştır. Bir kısmı yayınlanmış "hikaye" dalında kaleme aldığı edebi yazıları da vardır. 2009 yılında GESİAD tarafından "Gebze'de Yılın İletişimcisi " ödülü kendisine verilmiştir.