Reklam Uzmanından Siyaset Dersleri

109

22 Şubat Cuma akşamı Emex Otel’de, Kocaeli Dostluk Kulübü’nün yemeğindeydik. Bu yemeklerde bir kulüp üyesinin kendi alanıyla ilgili kısa sunum yapması geleneği vardır. Cuma akşamı sunum yapan kişi reklamcı Cihan İşbaşı’ydı.

Cihan İşbaşı, Kuzey Kafkasyalı bir ailenin üçüncü çocuğu olarak 1969’da Samsun’da doğmuştur. Şu an Antalya’da yaşamaktadır. Karikatür, grafik tasarım ve reklamcılık yapmaktadır. GRAPHX adlı ajansın kurucu ortağı ve grup başkanlığını sürdürmektedir.

Bu yazıda anlatılanlar, İşbaşı’nın yukarıda bahsettiğim sunumundan alıntılanmıştır. Küçük bir farkla sadece.. İşbaşı, bu sunumu “yaratıcı olma yolları” başlığı altında gerçekleştirmiştir. Sunum aslında iletişim ve reklamcılıkla alakalıdır. Anlatılanların siyasete uyarlanmasına dair yorumlar bana aittir. Çünkü daha önce pek çok yazımda değindiğim gibi siyaset aslında bir marketing (pazarlama) faaliyetidir ve marketing faaliyetinin omurgasını da reklamcılık oluşturmaktadır. Bu yazı bir reklam uzmanından siyaset dersleri olarak uyarlanmıştır.

İletişimde Köpekbalığı Gibi Olmak

Birinci ders; iletişimde köpekbalığı gibi olmak lazım. Köpekbalıkları suyun altında yaşamalarına ve dünyaları suyun altı olmasına rağmen, suyun üzerinde duran yüzgeçleri sayesinde “ait olmadıkları bir dünya ile” sürekli olarak iletişim halindedirler. Jaws filminin o meşhur denizin üzerinde hızla ilerleyen yüzgeç sahnelerini hatırlarsınız. Siyasiler de böyle olmalıdır. Türk siyaseti ideolojik gruplaşmalar üzerine inşa edilmiştir. Siyaset sahnesindeki her partinin sadece kendi gruplarıyla değil, ait olmadıkları diğer gruplarla da iletişim kurmaları gerekmektedir.

Göründüğün Gibi Ol !

İkinci ders; günümüz tüketim çağıdır ve kitlelere hitap ederken kullandığın mesaj mümkün mertebe kısa ama bir o kadar da etkili olmalıdır. İşbaşı, burada Mevlana’nın “Ya olduğun gibi görün, ya da göründüğün gibi ol” sözünü örnek verir. Mevlana şayet günümüzde yaşasaydı, reklamcılıkla iştigal ediyor olsaydı ve bu sözü de bir giyim firmasının reklam kampanyası sloganı olarak kullanmak isteseydi, bu söz bir slogan olarak çok uzun kalacağı için sözü ortadan ikiye bölüp sadece ikinci yarısını kullanmak zorunda kalacaktı; “Göründüğün gibi ol!” Çünkü olduğun gibi görünmek çok risklidir. Siyaset de böyledir. Hızlı tüketen bir toplumda, toplumu ikna etmek için kullanacağınız mesajın ve sloganın son derece kısa ama bir o kadar etkili olması gerekmektedir.

Herkesi Kucaklayan Ahtapot

Üçüncü ders; herkesi kucaklayan ahtapot gibi olmak lazım. Ahtapot herkese dokunur. Her şeye sarılır, üstelik aynı şiddetle, bütün gücüyle ve gerekirse aynı anda sarılır. Sarılırken ayrımcılık yapmaz. Bizler ise karşımızdakine önyargılarımızla sarılırız veya sarılmayız. Ahtapot gibi olma teşbihinin siyasi tevilini yapmaya gerek olmasa gerek.

Dördüncü ders; Çocuklar etrafını çeviremediğimiz bir zekâya sahiptir. Düşünce dünyaları sınırsızdır. Hayata daraltılmamış bir perspektiften bakarlar. Ak saçlılar ise hayatın cenderesinden geçip hakikatin sırrına ermişlerdir. Gözlerinden, bakışlarından, nefeslerinden tecrübe sızmaktadır. Siyasette başarılı olmak için ekibinizde fikri ve ruhu özgür gençlerin yanında, hayatın tecrübe etmiş ak saçlıların birlikte bulunması elzemdir.

Sağlam Bedel Ödemek

Son ders; İranlı muhalif yazar Samed Behrengi’nin yazdığı Küçük Kara Balık adlı bir hikâye kitabı vardır. Hikâyede bir ırmakta yaşayan küçük karabalığın beline kılıcını takıp büyük denizlere yaptığı yolculuk anlatılır. Küçük karabalık çevresindeki tüm baskılara, tutucu düşünce yapısına rağmen denize ve özgürlüğe ulaşma çabası içerisindedir. Karşılaştığı bütün zorluklara direnir ve geride kalıp kendisine engel olmaya çalışan balıklara yol gösterici olur. Sonunda amacına ulaşır ama amacına ulaşana kadar çok sağlam bir bedel öder.

Bugün Türk siyasetinde başarılı olmayı hedefleyen kişi ve / veya kişilerin artık sıradanın dışına çıkmaları gerekmektedir. Yeni şeyler söylemeleri, insanlara yeni ufuklar göstermeleri lazım. Ama her şeyden önce, başarıya ulaşana kadar sağlam bir bedel ödemeleri gerektiği bilmeliler. Çünkü riske girmezseniz iktidar olamazsınız. Kimse iktidarı size altın tepsi içinde sunmaz. İktidar yürüyüşüne çıkıyorsanız, payınıza düşen ilk şey sağlam bedel ödemek olacaktır.

 

 

Önceki İçerikKalemden Kurşun
Sonraki İçerikArtık yeter !
Avatar photo
1983 yılında Tokat Erbaa’da dünyaya geldi. İlk okulu Ankara’da, ortaokulu Bitlis Tatvan’da, Lise’yi Bursa’da okudu. 2001 yılında İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Kamu Yönetimi bölümünü kazandı. 2003 yılında bu okulu terk edip Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ne girdi. 2008 yılında bu okuldan mezun oldu. Yüksek lisansını 2019 yılında Gaziantep Hasan Kalyoncu Üniversitesi’nde tamamladı. Halen Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde doktora eğitimini devam ettirmektedir. 2018 yılında siyasetle de ilgilenen yazar, 2019 yılında Kocaeli Aydınlar Ocağı’nın üyesi olmuş ve 2023 yılında Kocaeli Aydınlar Ocağı’nın başkanlığı görevine seçilmiştir. 2018 yılında bu yana Kocaeli’de köşe yazıları yazmakta ve yazıları Kocaeli’nin muhtelif yerel basın kuruluşlarının yanı sıra Kocaeli Aydınlar Ocağı web sitesinde yayınlanmaktadır. Yine 2018 yılından bu yana ülke genelinde barolarda eğitimler ve Kocaeli’de yerel STK’larda konferanslar vermektedir. Evli ve iki çocuk babasıdır. ESERLERİ : A. YAYINLANMIŞ KİTAPLARI 1) Katılım Bankacılığı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2020. 2) Tayyip Erdoğan Sonrası Türkiye, Melekler Yayıncılık, Kocaeli, 2020. 3) Türk’ün Ustalarla İmtihanı, Kitap Yurdu Doğrudan Yayıncılık, 2023. B. YAYINLANMIŞ AKADEMİK MAKALELERİ 1) Tahkim Sözleşmesinin Unsurları – Leges Hukuk Dergisi, Prof. Dr. Saim Üstündağ’a Vefa Andacı, Ekim 2020, Y:11, S: 130, s. 112-133. 2) Milletlerarası Mal Satımına İlişkin Birleşmiş Milletler Antlaşması’na (Viyana Sözleşmesi / CISG) Göre Taşıma Halindeyken Satılan Mallara İlişkin Hasarın İntikali – Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler, Aristo Yayınevi, İstanbul 2021, s. 335-360. 3) Nama Yazılı Pay Senetleri Üzerinde Önalım, Alım, Geri Alım ve Öncelik Hakları - Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler II, Aristo Yayınevi, İstanbul 2021, s. 1-59. 4) Faiz ve Vade Farkı Kavramlarının Hukuki Niteliklerinin Karşılaştırılması – Sosyal Bilimlerde Güncel Gelişmeler, Dora Basım, Bursa, 2021, s. 19-41. 5) Anonim Şirketlerde Payın ve Pay Senetlerinin Devri - Sosyal Bilimlerde Güncel Gelişmeler II, Dora Basım, Bursa, 2022, s. 313-336. 6) Limited Şirketlerde Pay Devri – Bilimsel Araştırmalar, Yetkin Yayınları, Ankara, 2023, s. 113-130. 7) Arsa Payı Karşılığı İnşaat Sözleşmelerinde Yüklenicinin Temerrüdü Nedeniyle Sözleşmeden Dönme, Kocaeli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Aralık 2023, S:28, s. 133-161.