Dün (8 Şubat 2025 Cumartesi) Kocaeli Kongre Merkezi harika bir etkinliğe ev sahipliği gerçekleştirdi. Kocaeli Valiliği, Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanlığı, Şura Kent Politikaları ve Araştırmaları Merkezi, Kocaeli Üniversitesi, Gebze Teknik Üniversitesi, Kocaeli Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi, Kocaeli Ticaret Odası, Kocaeli Sanayi Odası, Marka – Doğu Marmara Kalkınma Ajansı ve Kocaeli Kent Konseyi işbirliği ile Motosiklet Çalıştayı düzenlendi. Çalıştaya Kocaeli’den ve yine yurdun dört bir yanından yüzlerce motosiklet tutkunu katıldı. Motolimit Motosiklet Kulübü olarak biz de oradaydık.
Çalıştay, Başiskele Belediye Başkanı Yasin Özlü’nün açılış konuşmasıyla başladı. Özlü, motosiklet tutkusunun Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükakın’ın kendisini teşvik etmesiyle başladığını aktardıktan sonra, Karadenizliler Mahallesi’nde 10 bin metrekarelik bir arazi belirlediklerini, bu alanın motosiklet sürüş eğitimleri için kapalı alan olarak inşa edileceğini ve bu alanda dileyen bütün motosiklet tutkunlarına ücretsiz eğitim verileceği müjdesini verdi.
Yasin Özlü’nün ardından sözü Kartepe Belediye Başkanı Mustafa Kocaman aldı. Kocaman’da Kartepe’nin motosiklet tutkunları için son derece keyifli bir sürüş rotası olduğuna dikkat çektikten sonra, Kartepe’de özellikle off-road sürüş konusunda faaliyet gösteren ve Mevlüt Kolay’ın yönetimindeki kapalı sürüş alanına değindi.
Kocaman’dan sonra kürsüye Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükakın çıktı. Büyükakın sözlerine bir motosikletçi sloganı olan “Dört teker bedeni, iki teker ruhu taşır” sözüyle başladı. Motosikletlerin trafikte diğer araçlar tarafından fark edilmemelerinin ve hatta önemsenmemelerinin ciddi güvenlik sorunu oluşturduğuna dikkat çekti. Yol kaynaklı problemlerin de motosikletler için risk oluşturduğunu ifade etti. Ama özellikle eğitimin önemine vurgu yaparak, motosiklet eğitim alanlarının artırılmasına ihtiyaç duyulduğunu ve Kocaeli’nin motosiklet dostu bir şehir olmasını arzuladığını ifade etti.
Büyükakın’ın konuşmasının ardından ulusal ve ulusararası yarışlarda Kocaeli’yi temsil eden şampiyonlara ödül törenine geçildi. Türkiye 50 CC Mini Sınıfı Şampiyonu Yusuf Ali Kolay, 50 CC Şampiyonu Alparslan Kelsoy, 50 CC Sınıfında Türkiye Motokros Şampiyonu Ahmet Hasan Yıldız, iki kez Türkiye şampiyonu ve 8-13 yaş arası 65 cc kategorisi Avrupa Supermoto Şampiyonası ikincisi Poyraz Bor, BMU Avrupa Şampiyonası Şampiyonu Berkay Sarıay, 2024 Türkiye Süper Enduro Şampiyonu Resul Kurtuluş, 2024 Türkiye 1000 CC Şampiyonu Kadir Erbay’a ödülleri takdim edildi.
Ödül töreninin ardından Prof.Dr. Alpaslan Fığlalı sözü aldı ve Türkiye ve Kocaeli’deki motosiklet sayıları, motosiklet sayısındaki artış, kaza sayıları ve şehir bazında motosiklet kazalarının kaza sayılarına oranı vb. konularda istatistiki bilgiler aktadı.
Fığlalı’dan sonra, Türkiye Motosiklet Federasyonu Başkan Vekili Ogün Baysan kürsüye çıktı. Baysan, “Pistlerde risleri azaltabiliyoruz ancak bunu trafikte yapamıyoruz” dedi.
Baysan’dan sonra sosyal medyada “maceraperest” olarak tanınan ve kendisini de öyle tanıtan Orkun Olgar kürsüye çıktı. Olgar, “Büyükşehir Belediye Başkanı ile iki ilçe başkanının ve hatta İç İşleri Bakanı’nın motosiklet tutkunu olduğu bu dönemde gerçekleştirilen bu çalıştayın motosiklet sürücülerinin güvenli sürüş başta olmak üzere pek çok sorununun çözümü için fırsat içerdiğini vurguladı. Olgar, 2016 yılında BAD’de Kaliforniya Eyaleti’nde motosikleti önceleyen bir kanunun yürürlüğe girdiğini, bu kanuna göre motosikletlerin trafikte filtreleme yapabileceklerini (seyir halindeki iki aracın arasından geçiş yapabileceklerini), güvenlik şeritlerini kullanabileceklerini ve filtreleme esnasında araçlardan biri motosiklete temas edip kaza meydana gelmesine sebep olursa kusurun tamamının motosiklete temas eden / çarpan bu araca ait olacağını ifade etti. Benzer düzenlemeye ülkemizde de ihtiyaç olduğunu vurguladı.
Trafiğin bir ekosistem olduğunu ifade eden Olgar, “Dört teker için tasarlanan bir ekosistemde bizler iki teker ile yaşamaya çalışıyoruz” diyerek bir sistem eleştirisinde bulundu.
2012 yılında Belçika’nın başkenti Brüksel’de düzenlenen konferansta, Belçika’nın en yoğun iki şehrindeki sabah ve akşam trafiğinin incelendiğini ve sadece bu araçların küçük bir kısmı bile motosiklet kullansa trafik yoğunluğunun %40 oranında azalacağını tespit ettiklerini ifade etti.
Ardından beş ayrı konuda beş ayrı masa teşkil edildi ve her masada Kocaeli’deki motosiklet kulüplerinden üyelerin katılımı sağlandı. Her masada kendi konusunda motosikletlerle ilgili sorunlar ve çözüm yolları konuşuldu.
Ben de Doç. Dr. Fatih Sezer’in moderatörlüğünü yaptığı 4 nolu masada yer aldım. Motosiklete ilişkin sorunların hukuki yönden ne şekilde çözülebileceğine ilişkin görüşlerimizi ifade ettik.
Sadece Kocaeli’de değil ülke genelinde farklı ve çok fazla sorunları olan bir konunun yetkin kurumların organizatörlüğünde bir araya gelinip konuşulması ve çözüm yollarının araştırılması fevkalade değerli. Kocaeli Motosiklet Çalıştayında emeği olan herkese motosiklet camiası adına bir kez daha teşekkür ediyorum.