İran’dan Tayland’a

Tayland Hakkında…
*Tayland’ın %85 Budist. %7 Müslüman ve %1 Hıristiyan yaşıyor.
*Tayland’da 1500 cami ve 7 milyon Müslüman yaşıyor.
*Taylandlı kızlarla evlenen Türkler var. Taylandlı  kadınlar çok çalışkan.
*Taylandlı erkekler tembel ve Tayland kadınları her yerde çalışıyor.
*Potanı, Pataya ve Puket Adası bölgesinde  çok sayıda  Müslüman var.
* 90 yaşındaki Tayland Kralı manevi lider ve ordu krala bağlı.
*Tayland ihtilallar ve devrimler ülkesi ve en çok askeri darbe olan ülkelerden birisi.
*Siyam ikizi, Siyam kedisi… Tai dansı. Tai masajı… Tai boksu… ile ünlü.
*Taylandlı Müslümanlar ile Osmanlı arasındaki ilişki 120 yıl önce başladı.
*Tayland’a İslamiyet Arap tüccarlara tarafından götürülmüştü.
*Yeni yıla ve yaza giriş bayramı ile 3 gün boyunca insanlar bir birini ıslatıyor.
*Tayland’da namus anlayışı çok önemli. Kadınlar eşlerine çok bağlı.
*Türkiye ile Tayland arasında 4 saat zaman farkı var.

İran’dan Tayland’a

Tarih: 10 Nisan Pazar: İstanbul/ Tahran
Siyam ikizleri ve Siyam kedisi ile sözlü edebiyatımıza giren ve bugün çok farklı bir şekilde de anılan Tayland’a gitmeye hazırlanıyoruz. Tayland’a gitmeden önce Tayland hakkında kısa bir araştırma yaparak Tayland’ın kültür ve medeniyetimiz tarihindeki yerini ve önemini öğrenmeye çalıştım. Tayland önemli bir yer. Devr-i Alem diyerek Tayland’a yola çıkıyoruz. Bugün  10 Nisan Pazar günü saat 14.35’de İran hava yollarına ait Mahan Air ile İstanbul’dan  İran’a hareket ettik. Türkiye semalarını geçip Van hava sahasından İran’a giriyoruz. Uçağımız İran hava sahasında iken binlerce yıllık İran tarihi  gözlerimin önünde canlandı. Allah resulü dünyayı şereflendirmesinden sonra yıkılan Kisra’nın Sarayları ve sönen Mecusi ateşlerini hatırladım. . Bugün bir kısmı İran topraklarında olan muhteşem Horasan Medeniyeti hatırıma geliyor.  Uçağımız bulutlu bir havada öğleden sonra Van üzerinden Türkiye semaların  geride bırakıp Urumiye üzerinde bir kartal edasıyla Tahran’a doğu süzülürken Kültür ve medeniyet tarihimizde de İran gözlerim önünde canlandı.
İsfehan, Şiraz ve Meşhed Semalarındayız…
Cihanın yarısı anlamına gelen İsfehan, Şiraz ve Horasan Medeniyetinin başkenti Meşhed bizlere hoş geldin diyar. Yavuz Sultan Selim ve Şah İsmail’i, Çaldıran meydan muharebeleri ve daha neler neler?. Sanki tarihi yeniden yaşar gibi oluyorum. Uçağımızı Tahran hava limanına yaklaşmak üzere inişe geçtiğinde  uçsuz bucaksız İran Topraklarını bir halı zarafeti ile adeta yerlere serilmiş gibi  göz ve gönül ziyafeti sundu. Kıraç dağlar, kum tepecikleri ve İran toprakları Anadolu’dan farksız. Uçağımız Tahran hava sahasına yaklaştıkça hava açıyor. İstanbul’dan bulutlu ve Nisan yağmurunun sağanak sağnak yağdığı bir havada   başlayan yolcuğumuzun ilk etabı 2.5 saatlik bir uçuşla Tahran hava limanında  sona eriyor. Uçağımız havalimanına inişe geçtiğinde Tahran şehri ve etrafı bir tablo gibi karşımıza çıkıyor. Uçağımız güneş batarken kızıl duvaklı al gelin gibi süslü bir ortamda Tahran hava limanına güzel bir iniş yapıyor.

Tahran küçük ve kıraç dağlar ile kum tepeleri arasında  bir bölge. Tahran ile İstanbul arasında 1.5 saatlik zaman farkı var. Uçağımız havalimanına indiğinde başları açık hanımlara görevliler beyaz bir eşarp verdiler. Uçaktan çıktıktan sonra ellerinde telsiz olan İranlı kadın polisler bizleri karşıladı ve transit salonuna götürdü. Pasaport ve uçuş kartlarımız kontrol edildi ve İranlı bir Azeri görevlinin “Haçen Kaç kişisiniz” sözleri dikkatimi çekti. Transit bekleme salonunda bizlere 5 dolar karşılığında kart verdi ve bu kartlar bir tatlı ve portakal suyu alıp içtik.

Mescid’in Adı Nemazhane..

Güneş batmak üzere ikindi namazı kılmak için mescid ararken Nemazhane yazan mescide girip namazlarımızı kıldık. Çok temiz bir mescit, girişinde beyaz elbiseli Ayetullah ve namaz kılanların fotoğrafları vardı. 3 Sandalye ve  sandalyelerin üstünde de taşlar ve karton kaplar içinde Kerbela taşları. Kuran-ı  Kerimler. Hava limanında okunan ezan ve televizyonlarda da yazı ile geçen ezan. Hava limanı binasında hoş bir seda bırakıyordu. Akşam namazı ezanı  hava limanı içinde verildikten sonra namaz kılmak üzere mescide indim ve gelenler önüne taş alarak tek tek namaz kılmaya başladı. Bir kaç molla  başlarında sarıklar ve siyah cübbeleri ile cemaat oldu ve ayakta dualar ederek namazlarını kıldılar.

Tayland’a Doğru Yolumuz Devam Ederken..

11Nisan 20ll Pazartesi.. İran (Tahran) / Tayland ( Bankgong)
Transit salonunda Tayland’a gitmek üzere uçağa biniyoruz. Uçak tam zamanında kalkıyor. İran hava yollarına ait Mahan Air’in 500 kişilik yolcusunu alarak hareket ediyor. Uçakta yanıma oturan Sait adlı Şirazlı genç bir İranlı var. Kendisisi ile İran ve dünya  olayları üzerine sohbet ediyoruz. Uçak zaman zaman türbülansa giriyor. Türkiye ile Tayland arasında 4 saatlik zaman farkı var. Uçağımız Afganistan, Pakistan, Hindistan, Bangladeş  geçmişin Burması bugün askeri yönetimi altındaki Miyammer Semalarından geçerek Tayland’ın başkenti Bangkok’a doğru yol alıyordu. Bizler 12 bin metre  yükseklikte çekimler yapıyorduk. Güneş ufuktan muhteşem bir şekilde doğarken Türkiye’de vakit gece yarasını gösteriyordu.

Uçağımız Bankgong Hava Limanına İniyor

İran’ın başkenti Tahran’dan kalkan uçağımız zaman zaman türbülansa girerek bize zor anlar yaşatıyor. Dakikalar süren türbülanstan kurtulan uçağımız sabahın ilk ışıkları ile Tayland’ın başkenti Bangkok”a iniyor. Gümrük işlemlerimi tamamlayarak havalimanından ayrılıyoruz. Sıcak ve nemli bir hava bizi karşılıyor. Bangkok’a ilk kez 1996 yılında gelmiştim. Aradan geçen 17 yıllık zamana rağmen değişen fazla bir şey bir şey yok. Şehrin genel hali ve tariki itadidi keşmekeşlik alenen. Yeni inşaatlar ve imalat yapı çalışmaları devam ediyor. Bangkok’ta ilk durağımız Buda heykelleri oluyor. Buda topraklarında Buda heykellerini gezdikten sonra Merkürü Otele yerleşiyoruz.

Rehberimiz bizlere Budizm ve Tayland’la ilgili genel bilgiler veriyor. Şehir gezisinde de çeşitli bölgeleri gezdikten sonra akşama mükellef bir akşam yemeği yiyoruz. Yemekte de Tayland’a ve Uzakdoğu’ya özgü soya yağı kokusu ve sosu olmayan mükellef bir akşam yemeği yiyoruz. Yemeğimiz Tavuk lokantasında. Tavuk çorbası ve Tavuk  ızgara. Hemen belirtelim. Tavukçulukta Tayland oldukça iddialı. Türkiye’de faaliyet gösteren ünlü tavukçuluk firması “CPİ  TAVUKÇULUK” Taylandlı bir firmaya ait. Dev gökdelenlerin arasındaki  lokantadan çıkıp otelimize geliyoruz.