20.5 C
Kocaeli
Cumartesi, Eylül 27, 2025
Ana SayfaDin ve Ahlâk Üstün Kılınma

 Üstün Kılınma

     “Biz o peygamberlerin bir kısmını (verdiğimiz farklı özelliklerle, bazı yönlerden) diğerlerine ÜSTÜN kıldık. Nitekim Allah kimi peygamberlerle bizzat konuştu, kimi peygamberlere de yüksek manevî mertebeler bahşetti.” (Veli Tahir Erdoğan, Bakara Sûresi: 253)

     “Ey İsrailoğulları! Size verdiğim (İbrahim’in soyundan gelme, Firavun’un zulmünden kurtulma, içinizden peygamberler çıkarma, geniş topraklar üzerinde uzun yıllar hâkimiyet kurma gibi birçok) nimetimi ve sizi (rızama uygun davrandığınız günlerde) cümle âleme ÜSTÜN kılmış olduğumu (bir kere daha) hatırlayın.”  (Veli Tahir Erdoğan, Bakara Sûresi:122)

     “Andolsun ki Biz (Musa’nın soyundan gelen) Davud’a ve Süleyman’a ilim (irfan ve hikmet) verdik. (İlim, iman ve ahlâk temelleri üzerinde yükselen muhteşem bir devlet kurdular.

     “Devletin zengin olması onları şımartmadı.) Onlar (bütün nimetleri Allah’tan bildikleri için) ‘Bizi (verdiği nimetlerle) mü’min kullarının birçoğundan ÜSTÜN kılan Allah’a hamd olsun’ dediler.” Veli Tahir Erdoğan, Neml Sûresi:15)

     “Hem senin Rabbin, göklerde ve yerde olan kim varsa hepsini pekiyi bilir. (Bu bilginin bir tecellisi olarak) Biz (misyonları gereği) nebîlerden bazısını bazısına ÜSTÜN kıldık.” (Veli Tahir Erdoğan, İsrâ Sûresi: 55)

     “(Allah) dedi: ‘Senin pazunu kardeşinle kuvvetlendireceğiz ve size öyle bir yetki vereceğiz ki, âyetlerimiz sayesinde onlar size asla erişemeyecekler. İkiniz ve size uyanlar ÜSTÜN geleceksiniz!” (Prof. Dr. Süleyman Ateş, Kasas Sûresi: 35)

     “(Ayrıca) O sizi (iman ve hidayet gibi nimetlerle) âlemlere ÜSTÜN kılmışken (sayısız mucizenin şahidi yapmışken, insanlığa örnek olma yolunda sizleri zirveye taşırken)… ” (Veli Tahir Erdoğan, A’râf Sûresi: 140)

x

     Eğer her insan, aynı istidat ve kabiliyette yaratılsaydı; farklı ihtiyaçlarını giderecek istidat ve kabiliyetlerden mahrum kalır! Ve asla ilerleyemez, taş üstüne taş koyamaz; sabit, değişmez ve gelişmez bir hayat içinde bocalar dururdu.

     Keza, aynı şekilde dünyada tek bir millet olsaydı;

     Her biri müşterek vasıfları yanında kendinde bulunmayan farklı vasıflardan mahrum kalsaydı; yine insanlık yerinde sayar!

     Medeniyetin binbir lâzımesi ortaya konamaz. Dünya yaşanır olmaktan çıkardı!

     Aynen dünyadaki tüm insanların aynı meslek sahibi olmaları hâlinde, diğer ihtiyaçlarını gidermekten mahrum kalmaları yüzünden hayatın dumura uğrayacağı gibi.

     Evet, insanların ve milletlerin her birinin birbirlerinden farklı ve diğerlerinde olmayan ÜSTÜN meziyet ve vasıflarının olması;

     Maddî ve bedensel bakımdan, onlara ırksal açıdan değer biçmek demek değildir.

     ÜSTÜN-lükleri kendilerinde olan, ruhî ve manevî fazîlet ve kabiliyetleri sebebiyledir.

     Yoksa, insan ve milletlerin kimilerini sefil ve aşağı, kimilerini asîl ve soylu görmekten ileri gelen menfî, ırkçı bir gözle onlardan söz etmek değildir. 

     Evet ÜSTÜN-lük; aynı müşterek vasıflara sahip olmalarından ötürü, eşit insanların; içlerinden çıkacak farklı yetenek sahiblerinin gösterecekleri özel yetenekleriyle, insanların bir ihtiyacının daha görülmesine imkân ve olanak sağlayan bir vasıftır.

     Yoksa ÜSTÜN-lük; alt-üst meselesi, yani eşitsizlik anlamında değildir.

     Her insan ve millet; umumî / genel vasıfları yanında, diğer insan ve milletlerden farklı kabiliyetlerin de sahibidir. Bundan dolayı, her milletin; insanlığın medenî ihtiyacını karşılayacak değişik bir potansiyeli vardır.

     İşte ancak, bütün insanların bu farklı kabiliyetlerinden doğan buluş ve icatlar sayesnde, medenî yaşama imkânlarını elde etmek mümkün olabilmiştir.

     Yoksa fertlerin veya milletlerin aralarında farklılıkların bulunması; aralarında eşitsizlik var demek değildir.

Muhsin Bozkurt
Muhsin Bozkurt
1944 yılında İstanbul'da doğdu. 1955'de Ordu ili, Mesudiye kazasının Çardaklı köyü ilkokulunu bitirdi. 1965'de Bakırköy Lisesi, 1972'de İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünden mezun oldu. 1974-75 Burdur'da Topçu Asteğmeni olarak vatani vazifesini yaptı. 22 Eylül 1975'de Diyarbakır'ın Ergani ilçesindeki Dicle Öğretmen Lisesi Tarih öğretmenliğine tayin olundu. 15 Mart 1977, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünde Osmanlıca Okutmanlığına başladı. 23 Ekim 1989 tarihinden beri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünde Yakınçağ Anabilim Dalı'nda Öğretim Görevlisi olarak bulundu. 1999'da emekli oldu. Üniversite talebeliğinden itibaren; "Bugün", "Babıalide Sabah", "Tercüman", "Zaman", "Türkiye", "Ortadoğu", "Yeni Asya", "İkinisan", "Ordu Mesudiye" ve "Ayrıntılı Haber" gazetelerinde ve "Türkçesi", "Yeni İstiklal", "İslami Edebiyat", "Zafer", "Sızıntı", "Erciyes", "Milli Kültür", "İlkadım" ve "Sur" adlı dergilerde yazıları çıktı. Halen de yazmaya devam etmektedir. Ahmed Cevdet Paşa'nın Kısas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefası'nı sadeleştirmiş ve 1981'de basılmıştır. Metin Muhsin müstear ismiyle, gençler için yazdığı "Irmakların Dili" adlı eseri 1984'te yayınlanmıştır. Ayrıca Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nce hazırlattırılan "Van Kütüğü" için, "Van Kronolojisini" hazırlamıştır. 1993'te; Doğu ile ilgili olarak yazıp neşrettiği makaleleri "Doğu Gerçeği" adlı kitabda bir araya getirilerek yayınlandı. Bu arada, bazı eserleri baskıya hazırlamıştır. Bir kısmı yayınlanmış "hikaye" dalında kaleme aldığı edebi yazıları da vardır. 2009 yılında GESİAD tarafından "Gebze'de Yılın İletişimcisi " ödülü kendisine verilmiştir.

Seçtiklerimiz

spot_img