Körfez Köprüsü ve Gebze Vizyonu

61

Gebze Bölgesi Türkiye’de en hızlı gelişen, büyüyen yerlerin başında geliyor. Gebze dediğimizde Darıca, Çayırova ve Dilovası ilçelerini de birlikte kastediyorum. Bu bölgelerimiz fazla değil birkaç yıl sonra her bakımdan marka olmaya aday. Daha önce birkaç kez kaleme almıştım.  Körfez Köprüsü, Üçüncü Boğaz Köprüsü bağlantı yolları, Sabiha Gökçen Hava limanı, limanlar, Yüksek Hızlı Tren, Marmaray Projesi Gebze bölgesini dünya kenti yapacak. 

Gebze bölgesinin taşı toprağı, havası adeta altın oldu.  Birçok büyük yatırımcı firmalar Gebze bölgesinden yer toplamaya devam ediyor.  Üçüncü boğaz köprüsü bağlantı yolları çevresi çoktan el değiştirdi. Körfez Köprüsü bağlantı yolları için tarihi adım adıldı. Resmi gazetede yayımlanan kamulaştırma kararında bağlantı yolları ile ilgili kamulaştırılacak yerler tek tek tespit edildi. Kamulaştırmanın acele yapılması şartı ile karar name Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına bildirildi.

Sadece Gebze bölgesinde kamulaştırma yapılmıyor. Yalova, Bursa, Balıkesir ve Manisa bölgelerinde de kamulaştırmalar yapılarak İstanbul Otoyolla Gebze bölgesinden İzmir’e bağlanmış olacak. Kamulaştırmalarla ilgili bugün gazetemizde yer almakta.  Bölgemizdeki kamulaştırılacak yerlerin ada, pafta ve parsel numaraları da www.gebzegazetesi.com.tr adresindeki internet sitemizde yayınlanmakta.  Cumhurbaşkanı Abdullah Gül tarafından imzalanan Kamulaştırma kararında şunlara yer verildi.

BAKANLAR KURULU KARARI
Karar Sayısı : 2013/4766
Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil) Otoyolu Projesi kapsamında, km:0+000-63+000 arası ile km:390+000-408+654 (Kemalpaşa Bağlantı Yolu dahil) arası yol kesimlerinde yer alan ve ekli harita ile listelerde güzergâhı, bulunduğu yer, ada ve parsel numaraları gösterilen taşınmazların, bu kesimlerdeki yol yapım çalışmalarının tamamlanması amacıyla Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından acele kamulaştırılması; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının 16/5/2013 tarihli ve 5953 sayılı yazısı üzerine, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 27/5/2013 tarihinde kararlaştırılmıştır.
                                                                                                                    Abdullah GÜL
                                                                                                                                    CUMHURBAŞKANI

Gebze bölgesinin yolların kavşak noktası olduğunu bir çok kez kaleme almıştım. Bu konuda 28 mart  2012 tarihli Gebze gazetesinde yer alan makalemi sizlerle paylaşıyorum.

Yolların kavşak noktası Gebze’nin geleceği
Gebze hızla gelişen sanayisi , nüfus potansiyeli ve en önemlisi deniz, kara, hava, demir, metro ve hızlı tren hattını birleştiği yer olması dolayısıyla dünya ulaşım üssü oluyor.  Önümüzdeki dönemde Gebze, sanayi, bilim, teknoloji ve ticari potansiyelinin yanı sıra yolların kavşak noktası olması dolayısıyla uluslar arası ulaşım merkezi olma yolunda hızla ilerliyor.
Gebze İzmit Körfezindeki limanları , Körfez Köprüsü, 3. boğaz köprüsü ve bağlantı oto yolları, Marmaray ve hızlı tren hattının önümüzdeki dönem tamamlanmasıyla Gebze’nin nüfusu ikiye katlanacak ekonomik potansiyel daha da artacak. Gebze Bölgesinin geleceği şimdiden planlamak için ciddi çalışma yapılması şart.
İstanbul’la İzmit arasında sıkışıp kalan Gebze ciddi bir planlamayla dünya çapında adından söz ettirecek bir bölge haline gelebilir. Bu konuda yaptığımız kısa bir araştırmayı bugün bu köşede sizlerle paylaşıyoruz.

Gebze Ulaşım Üssü Olurken…

Ulaşım üssü olma yolunda hızla ilerleyen Gebze Bölgesi yeni yüzüyle cazibe merkezi olacak. Son yıllarda başlatılan yol yapım çalışmalarından Gebze bölgesi de nasibini aldı. Marmara bölgesine yapılan Marmaray projesi, Körfez köprüsü, 3 Boğaz köprüsü bağlantı otoyolları, Hızlı Tren Hattı’nın son durağının Gebze bölgesinde olması , Cengiz Topel Hava Limanının uçuşlara açılması ve mevcut Eskihisar -Topçular Feribot hattı, Sabiha Gökçen  Uluslararası hava Limanına 15 Km olması Gebze bölgesini uluslararası ulaşım üssü haline getirdi. Şimdi sıra ile  Gebze bölgesini dünya ulaşım üssü ve kavşak noktası haline getiren projeler hakkında özet bilgiler verelim.

Marmaray

Dünyadaki en önemli projelerden biri olan Marmaray Projesi, Avrupa yakasında bulunan Halkalı ile Asya  arasında  bulunan Gebze  bölgesini  kesintisiz, modern ve yüksek kapasiteli bir banliyö demiryolu sistemiyle bağlamak amacıyla İstanbul´daki banliyö demiryolu sisteminin iyileştirilmesi ve Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi inşasına dayanmaktadır.

Proje, şu anda dünyadaki en büyük ulaşım altyapı projelerinden birisidir. İyileştirilmiş ve yeni demiryolu sisteminin tamamı, yaklaşık 76 km uzunluğunda olacaktır. Ana yapılar ve sistemler, batırma tüp tünel, delme tüneller, aç-kapa tüneller, hemzemin yapılar, 3 yeni yeraltı istasyonu, 36 yerüstü istasyonu (yenileme ve iyileştirme), işletim kontrol merkezi, sahalar, atölyeler, bakım tesisleri, yerüstüne inşa edilecek olan yeni bir üçüncü hat dahil olmak üzere, mevcut hatların iyileştirilmesi, tamamen yeni elektrikli ve mekanik sistemler ve temin edilecek olan modern demiryolu araçlarını kapsayacak olan 4 bölümden oluşacaktır. Her bir bölüm için ayrı bir sözleşme yapılmaktadır;

Marmaray projesinin hizmete girmesi ile Gebze-Halkalı arasında 2-10 dakikada bir sefer yapılacak ve bir yönde saatte 75.000 yolcu taşıma kapasitesi sağlanacak.Halkalı´dan Gebze´ye bir yolculuk, Sirkeci´den Haydarpaşa´ya feribotla geçiş dahil olmak üzere, tipik koşullar altında 185 dakika sürmektedir. İyileştirilmiş banliyö demiryolu sistemi hizmete açıldığında, bu yolculuk 105 dakika sürecektir. Bir başka ifadeyle yolcular, bu yolculuktan 80 dakika zaman kazanacaklar.

Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı

Sabiha Gökçen Uluslararası Havaalanı ülkemize, ulaşım, dış ticaret, havacılık ve teknoloji gibi bir çok alanda hizmet veriyor. İstanbul’un Pendik ilçesi sınırlarında inşa edilen Havalimanı ismini, dünyanın ilk kadın savaş pilotu ve Türkiye´nin ilk kadın pilotu olan Sabiha Gökçen´den almıştır. Havalimanının temeli Şubat 1998 tarihinde atılmış, Ocak 2001 tarihinde bitirilen havalimanı toplam 550 milyon USD ye mal olmuştur. 2015 yılında açılacak yeni pisti, (3500x60m) dünyanın en büyük yolcu uçağı olan Airbus A380´in Türkiye´deki inebileceği tek pist olacak. Bu havalimanı Gebze’ye sadece 15 Km uzaklıkta ve her saat başı Gebze’den Sabiha Gökçen hava Limanına otobüs kalkmakta.

Türkiye’de yeni bir atak daha başladı. ilk denemede hazin bir sonuçla biten Hızlı Tren denemesi yeniden başladı. bu defa hızlandırılmış tren değil hızlı tren hattı kuruluyor. Hızlı tren Proje kapsamında, Köseköy-Gebze mevcut hattın fiziki ve geometrik şartları Yüksek Hızlı Tren işletmeciliğine uygun hale getirilecek, hat ihata alınacak ve üzerinde hemzemin geçit bulunmayacak. Hat üzerinde bulunan 9 tünel, 10 köprü, 122 menfezin tadillerinin yanı sıra 28 yeni menfez ve 2 adet alt geçit inşa edilecek, hemzemin geçit yer almayacak. Yapım kapsamında, yaklaşık 1 milyon 800 bin metreküp kazı ve 1 milyon 100 bin metreküp dolgu gerçekleştirilecek. Türkiye, demiryollarında ilk defa AB IPA fonları bu projede kullanılacak. Sözleşme bedeli, 146 milyon 825 bin 952 Avro olan Köseköy-Gebze hattının yüzde 85´lik bölümü (124 milyon 802 bin 59 Avro) Avrupa Birliği tarafından IPA kapsamında karşılanacak. Trenler ve demir yolları, yeniden dizayn ediliyor. Raylar hızlı trenlere göre döşeniyor. İlki Eskişehir Ankara arasında yapılan Hızlı tren şimdi Gebze İstanbul arasında yapılıyor. Bu geçişte en büyük rolü Kocaeli ve Gebze bölgesi oynuyor. Haydarpaşa Garı’nın kaldırılmasıyla birlikte Hızlı Tren’in istasyonu Gebze olacak. Gebze Hızlı Tren İstasyon merkezi olacak. Artık İstanbul’a gitmek isteyenler Gebze’de mutlaka durmak zorunda kalacak. Özellikle turistler Gebze’de inince mutlaka Gebze ‘yi gezmeleri için çalışmalar başlatmalı. Gebze bölgesini gezmeden İstanbul’a geçmemeleri için yetkililer de elini taşın altına sokmalı.

Arifiye´ nin revize edilmesiyle toplam uzunluğu 533 km´den 523 km´ye düşen ve Marmaray´la entegre olarak 2013´te bitirilmesi hedeflenen Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Projesi hayata geçtiğinde,  Ankara-Gebze  2 saat 30 dakikaya inecek. Başkent ile İstanbul arasında yılda 17 milyon yolcuya hizmet verilecek. Bu 17 milyon insan Gebze istasyonuna uğramak zorunda kalacak. Gebze için büyük bir nimet olan bu geçişi iyi değerlendirmek zorunda.

Körfez Köprüsü ve Marmara Otoyolu Projesi

TEM’in İzmit ve D-100 geçişlerini hafifletmesi beklenen önemli bir projedir. Projenin Kocaeli geçişinin 83 kilometreden oluşması planlanmaktadır. Bu proje ile kamyonlar ve diğer ağır tonajlı araçlar İzmit şehir merkezine girmeden transit geçebileceklerdir. Proje kapsamındaki Körfez köprüsü sayesinde ise Gebze-Yalova arasının 15 dakikaya inmesi hesaplanmaktadır.

Kuzey Marmara Otoyolu Projesi´nin Kocaeli güzergâhının Gebze´ye bağlı Balçık Köyü´nden başlayarak, Pelitli Köyü´ne ulaşması planlanmaktadır. Buradan TEM otoyoluna paralel ilerleyen proje, Gebze ile Dilovası arasındaki Dilovası-Hersek Burnu arasında yapılacak Asma Köprü’nün yer alacağı İzmir Yolu ayrımına ulaşacaktır. Buradan İzmit´e doğru ilerleyen otoyolun, Dilovası´nın Çerkeşli, Demirciler köyleri sınırlarından geçerek Körfez ilçesine kadar ulaştırılması tasarlanmaktadır.

Toplam 260 kilometre uzunluğunda olacak olan Kuzey Marmara Otoyolu, Gebze Tavşancıl Köyü üstündeki köylerden Körfez İlçesi’ne uzanacaktır. Buradan Kalburca, Dere köy ve Belen köylerinin sınırlarından Derince´ye doğru ilerleyecektir. Otoyol, Derince ilçe sınırları içinde Toylar Köyü’nün altından İzmit´e doğru ilerleyecektir. İzmit sınırlarına gelindiğinde yol, Kabaoğlu, Sekbanlı ve Sepetçi köyleri sınırları içerisinden da geçmesi düşünülmektedir. Yassıbağ Köyü’nün altından geçerek Emirhan, Biberoğlu, köylerinden sonra Gedikli ve Karaabdülbaki köyünden Akmeşe´ye uzanacak. Buradan da Sakarya sınırına geçip Akyazı ilçesinde sona ermesi tasarlanmaktadır.

D-100 ile TEM yolunu rahatlatması tasarlanan yolda 9 turnike olacak. Bu turnikelerin Kandıra Çıkışı-Akmeşe mevkii, Uzunçiftlik Çıkışı-1 ve 2 nolu otoyolun bağlantı noktası, İzmit Çıkışı-Çayırköy mevkii, Derince´ye Çıkış-Toylar mevkii, Körfez Çıkışı-Sevindik Köyü güneyi, Dilovası OSB Çıkışı-Dilovası Kuzeyi, İzmir Otoyolu Bağlantı Çıkışı-Körfez Geçişi, Gebze Çıkışı-Pelitli Köyü ve Çayırova Çıkışı-Balçık Köyü bölgelerine yapılması planlanmaktadır.

Körfez Geçiş Köprüsü´nün hayata geçmesi ile Kocaeli şehir içi trafiği önemli oranda rahatlayacaktır. Kuzey Marmara Otoyolu Körfez Geçiş Köprüsü bağlantı yolu ile İzmit Şehir merkezine girmeden Körfez Geçiş Köprüsü’nü kullanarak İstanbul istikametine veya İzmir istikametine gidilebilecektir. İzmit Körfezi’nin birbirine en yakın noktası olan Gebze Dilovası’ndaki Dil Burnu ile Karamürsel ilçesindeki Hersek Burnu arasında yapılması planlanan köprü sayesinde Gebze ile Yalova arası ortalama 15 dakikaya düşecektir.

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi

Ulaştırma Bakanlığı’nın öncülüğünde 6 büyük firmanın bir araya gelmesi ile yapımına başlanacak olan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu temel atma töreni Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Prensip olarak temel atma törenlerine katılmadığını ancak Türkiye’nin iki büyük ili İstanbul ve İzmir’i birbirine bağlayacak olan bu yol için temel atma törenine katıldığını ifade eden Erdoğan, “Yakın tarihimizde temel atma törenlerinin nasıl istismara ve göz boyamaya dönüştüğünü, atılan temellerin halkımız nezdinde nasıl hayal kırıklıkları ile sonuçlandığını hatırlıyoruz. Temel atmalara değil açılışlara katılıyor, başlangıçlarla değil sonuçlarla ilgileniyoruz. Ancak elbette bugün gerçekleştirdiğimiz temel atma töreni büyük bir istisna teşkil ediyor. Bugün burada Cumhuriyet tarihimizin en büyük projelerinden birine daha başlıyoruz.” dedi.

Nisan ayında ihalesi tamamlanan ve ihale şartnamesine göre 7 yılda bitirilmesi planlanan Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez geçişi ve bağlantı yolları dâhil) otoyolu projesinin başlangıç noktası Gebze olarak belirlenmiştir. Projede otoyol 377 km otoyol ve 44 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 421 km uzunluğa sahip olacak şekilde tasarlanmıştır. Proje Türkiye’de tek seferde gerçekleştirilen en büyük YİD projesi olarak bilinmektedir. Proje kapsamında 3 km uzunluğunda bir asma köprü, 18 bin 212 m uzunluğunda 30 köprüyol, toplam 7 bin 395 m uzunluğunda 4 tünel, 209 adet köprü, 18 gişe alanı, 5 Otoyol Bakım İşletme Merkezi, 7 adet servis alanı ve 7 adet park alanı bulunacaktır.

Kocaeli Cengiz Topel Havalimanı
2100 metre_ iç hatlar terminal binası bulunan Cengiz Topel Hava Limanı Gebze’ye 50 km.1995 yılında yapımı başlayan ve  1999 yılında bitirilen Cengiz Topel Hava limanı 17 Ağustos Gölcük depremi sebebiyle 11 sene gecikme ile  geçtiğimiz yıl 2 Kasım da yapılan törenle Trabzon´a ilk uçuş yapılmıştır.

Liman ve İskeleler

İkisi devlet yaklaşık 45 limanı bulunan Kocaeli’de Eskihisar önemli bir taşımacılığa sahne oluyor. Eskihisar Topçular Faribot seferleri  önemli araba ve yolcu taşıması yapılıyor.1983  yılında yapımı başlayan ve 1988 yılında tamamlanan Eskihisar İskelesi günümüzde önemli bir deniz taşımacılığına ev sahipliği yapıyor.