Tuvalet ve Banyo Kültürü

77

SSCB yıkılmaya başladığı
yıllarda, Gürcü kökenli bir doktor
arkadaşım Gürcistan’a akrabalarını
ziyarete gitmişti. Dönüşte anlattığı bazı olaylar bana çok tuhaf gelmişti.

“Akrabalarımızın evinde uygun
banyo olmadığından, birlikte Osmanlı’dan kalma hamama gittik. Hamamın büyük salonunun bir tarafında kadınların, bir tarafında erkeklerin çırılçıplak
yıkandığını
görünce içeri girmek istemedim. Peştamal istedim, yoktu. Akrabalarım
‘insanın doğal haliyle görünmesinde ne
var ki?’
dediler. Ben de, onlar yadırgasa da, mecburen yanımdaki mayo ile
girdim.”

“Daha sonra çarşı içinde gezerken
umumi tuvaletlerde hiç kapı olmadığını,
içinde ihtiyaç gideren insanların görünmekten hiç rahatsız olmadığına şahit
oldum.”

“Biz aynı soydan gelsek de
akrabalarımla farklı bir kültür ve
medeniyete
ait olduğumu fark ettim” demişti.

Belki de şimdi Gürcistan’da bu
anlayışlar değişmiştir. Ama bu hatıradan tuvalet
ve banyo kültürünün
bir medeniyet anlayışı olarak ne kadar köklü etkileri
olduğunu fark etmiştim.

****

Romalılarda
Umumi Tuvaletler

Küresel
virüs salgınının
başlangıcında Avrupa
ve ABD süpermarketlerinde tuvalet kâğıdı
reyonları adeta yağmalandı.
Bunun sebebi bu ülkelerde tuvalet sonrası su ile taharet alışkanlığının olmaması
ve bu yüzden bol tuvalet kâğıdı kullanılmasıydı.

Ortaçağ Avrupa’sının ömür boyu
yıkanmama anlayışı çoktan yıkıldı ve bu ülkelerde insanlar çok sık banyo yapar
oldular. Fakat halen Avrupa’da (ABD ve Uzakdoğu ülkelerinde de) tuvalet sonrası su ile taharet alışkanlığı yok.

Oysaki Batı Medeniyetinin kökeni
olan Romalılarda bile, mahremiyet anlayışı olmasa da, bugün
bize çok garip gelen, bir taharet / temizlik alışkanlığı vardı.

Roma devrinde zengin
vatandaşların evinde sandalye şeklinde taşınabilir
tuvaletler
vardı. Zengin Romalıların ziyafetlerinde bile tuvaleti gelen
biri, kölesine işaret edip yanına bir oturak ya da kap getirtip ihtiyacını
oracıkta giderebilirdi. Zamanla kanala bağlı tuvaletler yapıldı.

Roma medeniyetinin göstergesi
olan antik kentlerde ilginç
bulgulardan biri “LATRİNA” denilen umumi
tuvaletler
dir. Şehir hayatının vazgeçilmez ihtiyaçlarından olan bu umumi
tuvaletlerin bizi en çok şaşırtan özelliği “def-i
hacet”
yapan insanların arasında
bölme olmaması idi.
Dahası insanlar buraları küçük veya büyük abdestini
yaparken birbirleriyle sohbet ettikleri bir
nevi sosyalleşme mekânı
olarak kullanıyorlardı.

“Romalılar latrinalarda toplanıp
bir yandan ihtiyaç giderirken, bir yandan da komşularıyla dedikodu yapıyor,
siyaset tartışıyor ve iş anlaşmaları yapıyorlardı.”

Sandalye yüksekliğinde U şeklinde, taştan veya ahşaptan
yapılmış, bir sedir düşünün. Kaynaklara
göre, aralarında birer adım mesafe ile açılmış deliklerin üzerinde, insanlar mahremiyet kaygısı olmadan oturup,
sohbet ederek dışkı ve idrarlarını boşaltırlardı. Ayaklarını bastıkları kısmın
az önünde yapılmış, U şeklindeki dar su kanalından devamlı su akıtılır, bir
değneğin ucuna sarılmış bez veya sünger bu suyla ıslatılarak mahrem yerlerin taharet/
temizlik işlemi yapılırdı. Her tuvalete gelene ucunda bez veya sünger sarılı bu
değnekten verilir, çıkarken de görevliye geri verilirdi.

Bu tuvaletler ve yapılan işlemler
bize çok garip gelse de, umumi
tuvaletlerin yapılması ve taharet için su kullanılması
önemli bir medeni
aşama sayılıyor.

****

Avrupa’da
Tuvalet ve Banyo

Putperest Roma Medeniyeti
yıkıldıktan sonra yerine gelen Ortaçağ Hıristiyan Avrupa’sında temizlik daha da
kötü hale gelmiş. Evlerinde tuvalet ve
banyo olmayan
Hıristiyan Avrupalıların lazımlıklara
tuvalet ihtiyacını giderdikleri, su ile
taharet
yapmadıkları ve lazımlıkları
sokaklara döktükleri
biliniyor.

“Halt
etmek”
tabiri lazımlıkları
evlerin pencerelerinden sokaklara dökenlerin, geçenleri uyarmak için “halt” (dur) diye bağırmasından doğmuş.

Fransa’nın meşhur Versailles (Versay) Sarayında bile tuvalet olmadığı için uzun yılların getirdiği bir
kokunun olduğunu gezenlerden duydum. Topuklu
ayakkabı ve parfümün
icadının sebebi de sokakların pislik içinde olması
imiş.

Fransa Krallarının dar bir taht
biçiminde yapılmış oturaklarının üst kısmına zil monte edilmesinin
amacı da ilginç.
 Kral oturağı kullandıktan sonra zil ile hizmetçileri
çağırır, mahrem yerlerinin temizliklerini yaptırırmış.

Türk ve İslam medeniyetinde ise evlerde tuvalet ve
banyo alışkanlığı hep vardı. Şehirlerde ise cami avlularında muhakkak
umumi tuvaletler yapılırdı. Bu tuvaletlerde mahremiyet ve su kullanımı olmazsa
olmaz özelliklerdir.

İslam toplumlarında sabunun,
deterjanın, kaşığın, çatalın olmadığı devirlerde el yıkansa bile tam hijyen
olmayacağı düşünülmüş olmalı ki, taharet için sol elin, yemek için sağ
elin kullanılması 
geleneği oluşmuş.

Türkler klozet kullanmaya
başladığında ilk yaptıkları şey bu kullanışlı eşyaya bir taharet musluğu monte etmek oldu. İran ve
Azerbaycan’da 
ise bir spiral boru ucuna takılmış kollu bir musluk türü
geliştirilmiş.

Günümüzde Müslüman olmayan
ülkelerde tuvalet sonrası temizlik için “Bide”
denilen bir eşya kullanılmakta. Bide tuvaletin yanında olur ve biraz ona biraz
da lavaboya benzer. En çok Japonya, Güney Kore, Güney Avrupa ve Latin Amerika
ülkelerinde kullanılmaktadır.

Ama Avrupa veya ABD’de hala
klozetlerde taharet musluğu yoktur. Çoğu tuvalette de “bide” bulunmaz. Bu
yüzden bu ülkelerde umumi tuvalete, yanında bir şişe su ile giren birini
görürseniz biliniz ki O büyük ihtimalle Türk’tür.

Salgın sebebiyle öğrendik ki, temizlik
alışkanlıkları çok önemli.

Bizim insanımızın yemekten
önce ve sonra
 olduğu gibi tuvaletten sonra da mutlaka
elini sabunlu su ile yıkamasının sağladığı faydaları virüs
salgını dolayısıyla iyice öğrendik.

Son zamanlarda unutmaya
başladığımız, gelen misafirlere hemen kolonya ikram edilmesi âdetinin
güzel bir davranış olduğunu öğrendik.

Uzun süre evden dışarı çıkmayınca
böyle “siyaset dışı” konuların da “önemsiz” olmadığını öğrendik.

Öyleyse suya sabuna dokunmaya
devam edeceğiz.

Önceki İçerikRamazan: İsyanın Tam Zamanı
Sonraki İçerikKomplo Teori
Avatar photo
Doğum 20.07.1956 BUCAK-BURDUR Eğitim Cumhuriyet İlk Okulu, Bucak Lisesi (Mezuniyet 1973) İstanbul Üniversitesi Kimya Fakültesi - Kimya Yüksek Mühendisliği (Mezuniyet 1978) İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi (Mezuniyet 1995) Çok sayıda şirket içi ve şirket dışı eğitim programlarına iştirak. (ISO 9000, Toplam Kalite Yönetimi, Verimlilik, İş İdaresi, Pazarlama, İstatistiksel Proses Kontrol, Kişisel Gelişim, Kişisel İmaj ve diğer konularda onlarca eğitim programı) 1978-1980 Akyazı/Sakarya Yonca Süt Fabrikası İşletme ve Laboratuar Şefi 1980-1995 Petkim A.Ş. Yarımca Kompleksi (İşletme Mühendisi, İşletme Şefi, Başmühendis.) 1995-2001 Satış Müdür Muavini 2001-2004 Tüpraş Körfez Petrokimya ve Rafinerisi Ticaret Müdür Yrd. 2004 - 01.02.2007 Tüpraş Körfez Petrokimya ve Rafinerisi Ticaret Müdürü. 01.02.2007 - 30.09.2007 Tüpraş Körfez Petrokimya ve Rafinerisi İnsan Kaynakları Müdürü. 01.01.2008 - 30.10.2008 Yantaş Yavuzlar Plastik A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı. 8. Beş Yıllık Kalkınma Planı Kauçuk Ürünleri Sanayii Özel İhtisas Komisyonu Başkanlığı yaptı. (2001) 03.03.2010- Serbest Avukat Medeni Hal :Evli ve İki Çocuklu Lisan : İngilizce (İntermedite level) Sosyal Faaliyetler :İstanbul Üniversitesi Korosu, Kubbealtı Musiki Cemiyeti ve halen Tüpraş Türk Sanat Müziği Grubunda korist. 250 mühendis üyesi bulunan Petkim Mühendisler Derneği'nde 4 yıl başkanlık yaptı. Kocaeli Aydınlar Ocağı'nda Başkan Yardımcısı, Yönetim Kurulu Üyesi olarak görev yaptı. Halen Yönetim Kurulu Başkanı. 2001-2002 yıllarında Kocaeli TV' de, "Geniş Açı" adlı siyasi, sosyal, kültürel tartışmaların yapıldığı programın yapımcılığı ve sunuculuğunu yaptı. Halen Kocaeli Gazetesinde haftada bir köşe yazısı yayınlanmaktadır. Bu yazıların tamamı kocaeliaydinlarocagi.org.tr sitesinde yer almaktadır.