Sıffin Savaşı

90

Riyaset hırsı bir insanın başarabilirse en son terk edebileceği hırstır,

Bu mevzuuyla ilgili olası yanlış yorumlardan dolayı Allah’a sığınıyorum.

Bu konuda yanlış yazmak insanlara dünyada olmasa bile ahrette büyük sorumluluklar yükler.

Çünkü iki tarafın önde gelenleri sahabedir.

Peygamberimiz sahabeler hakkında,

‘Benim ashabım gökteki yıldızlar gibidir.’ Buyurmuştur

İnsaf ölçülerini elden bırakmadan düşüncelerimi tarihin akışı içerisinde ele almaya çalışacağım.

Sıffın nedir?

Neden böyle bir acı olay Müslümanlar arasında yaşanmıştır?

Önce Sıffın nedir sorusunun cevabını arayalım

Sıffın yönetmeye alışan elit kesimin yönetilmeyi hazmedemeyişidir.

En üst noktada yönetimi ele geçirmek için her yolu mubah görmeleridir.

Biraz haddini aşmış gibi görünecek ama

Belki de geçmişle bir hesaplaşma yâda Mekke’nin fethinin rövanşıdır.

Bu ifadeler sadece tahmindir.

Tahminlerde hata payı olabilir.

Amacım asla bir tarafı incitmek değildir.

Bunun bizlere bir getiriside olmaz.

Tarih ibret almak gelecekte aynı hataları yapmamak için önemlidir.

İbret alındığı müddetçe tarih tekerrür etmez.

Yoksa sosyal olaylarda aynı sebepler aynı yâda benzer sonuçları doğurur.

Bu girişten sonra dönelim esas mevzuya.

Hz Maviye(ra)’nın babası Ebu Sufyan(ra)

Ümmeyye Oğulları kabilesine mensuptur.

Zengin, kabile reisi aynı zamanda Mekke’nin yöneticilerindendir.

Halk arasında Haşimoğulları kadar sevilmese de yönetmeyi ve yönetmenin tüm ayak oyunlarını bilen ve yönetmeye alışmış bir ailenin mensupları.

Hz Osman ile aynı kabileye mensup ve yakın akraba

Bu sülale tarihte Emeviler olarak bilinmektedir.

Hz Ali(ra) ise Haşimoğulları kabilesinden

Tertemiz takva sahibi bir insan

Takvası Onu engelliyor

Hz Maviye gibi çok rahat hareket edemiyor.

Bu sülalede tarihe peygamberimizin amcası Hz Abbas’ın ismine izafeten Abbasiler olarak geçmiştir.

Ebu Sufyan Bedir’de Uhut’ta, Hendek’te Müslümanlara karşı savaşmış.

Mekke’nin fethinden sonra Müslüman olmuş

Mekke fethedildiği için yönetimi kaybetmiş

Yönetilmeye mecbur kalmış bir Müslüman

Tabi bu durum oğlu Maviye ve torunları içinde geçerlidir

Mekke düştü yönetim gitti bari canımızı kurtaralım.

İlerde bir çaresine bakarız düşüncesi yabana atılamaz.

Yermük savaşının başlangıcındaki Müslümanların bozguna uğramasında

‘Büyü bozuldu bu bozgunun sonu denizde biter.’

İfadesi de bu anlayışın bir tezahürü değimlidir

Bu sözü de söyleyenler yeni Müslüman olmuş sahabelerdi.

Savaşa ganimet elde etmek için katılan insanlarla

Allah(cc) rızası için katılan insanların düşünce ve davranışları aynı olabilir mi?

Hz Osman Hz Muaviye ile akraba Hz Ali ile bacanak

Hz Osman halife olunca Hz Muaviye’yı Şam Valiliğine atar.

Hz Muaviye Şam Valisi olunca fetihten önceki Bizans valisini danışman olarak alır.

Şam Valiliği Hz Muaviye için yeterli değildir.

                                                                                     Devam edecek