Marmaray ve Deniz Taşımacılığı

73

 

Hızlı Tren ve Marmaray Projesi sadece Gebze bölgesinin değil, Türkiye’nin en önemli marka değerlerinden birisi. Bölgemizi her alanda dünya kenti yapacak bu projeler Türkiye’nin de gururu olacak. Yıllardan beri hızlı tren ve Marmaray hattı için yoğun çalışmalar yapılıyor.  Ulaştırma bakanı Binali Yıldırım, her fırsatta Marmaray ve YHT’nin 29 Ekim’e yetişeceğini açıklıyor. Ancak şu anda Marmaray’ın 29 Ekim’e yetişmesi zor görünüyor.

Bakan Yıldırım nisan ayında yaptığı açıklama da Gebze-Pendik hattını eş zamanlı olarak tüp geçitle birlikte açmayı planladıklarını söylemişti. Ancak istasyonların inşaat çalışmaları sürüyor ve bu durum biraz zor görünüyor. Başta Gebze olmak üzere ara istasyonlarda çalışmalar bitmedi.

Keşke Marmaray ile birlikte deniz taşımacılığına da önem verseydik. Körfez yanı başımızda, deniz burnumuzun dibinde. Asırlar önce biz denizden ciddi taşıma yapmış bir milletiz. İstanbul’dan Hicaz’a uzanan demiryolunun deniz kısmında kayıklarla ve sallarla ciddi bir ulaşım gerçekleştiriyorduk. Asırlar önce imkansızlıklara rağmen bu yapılmasına rağmen bugün elimizde ki imkanlara ne yazık ki yapamıyoruz. Bugün Dilovası’nda bulunan Demirciler köyünün o zamanlardaki adı Gemicilerdi. Gemilerin ulaşım güzergahında burası önemli bir yerdi.

İstanbul’a gitmek ise ayrı bir çile. Metro yapılıyor, yollar kazılıyor, alternatif ulaşım seçenekleri oluşturuluyor İstanbul’a gitmekte hala sıkıntılar bitmiyor. İstanbul Gebze arasında ne yazık ki ciddi bir yolcu taşıma sistemi oluşturamadık. En güzeli deniz taşımacılığı ama yıllar geçmesine rağmen İstanbul-Kocaeli arasında deniz seferi başlatamadık. İki büyükşehir belediyesi de aynı partiye mensup olmasına rağmen Kocaeli ve İstanbul’un denizden ulaşım sağlayamaması çok acı. Hele ki tren seferlerinin yapılamadığı bu iki yıl içerisinde deniz taşımacılığının hayata geçmemesi çok üzücü.

Bu konuda daha önce bir çok yazı yazmıştık. Gelin şimdi Binali Yıldırım’ın Nisan ayında ki ziyaretiyle ilgili yaptığımız değerlendirmeyi okuyalım ve Marmaray’ın bugünüyle karşılaştıralım:

İstasyon deyince akla o meşhur tren istasyonu gelirdi. Yıllardan beri Gebze bölgesini İstanbul’a, İstanbul’u Gebze bölgesine taşıyan tren istasyonumuz Osmanlı’nın son dönemlerinden yadigârdı. Gebze’ye ilk kez tren hattı 110 yıl önce Osmanlı’nın son döneminde yapılmıştı. Daha sonra proje gelişmiş İzmit, Ankara ve Adana üzerinden Suriye-Şam-Medine-i Münevvere’ye kadar ulaşmıştı.

Tren istasyonu deyince içimiz bir hoş olur.  Anadolu’dan Gebze ve İstanbul’a gelenler önce bu istasyonu tanırlardı. Yeşilçam filmlerinin de doğal çekim alanıydı. Her filmde mutlaka İstasyon şöyle bir gözükür, film sahnesi şöyle bir dolaşırdı. Bambaşka hatıralarımız vardır tren istasyonunda. Bunlar ayrı bir yazı konusu.

Kültür ve tarih belgeselcisi olarak Gebze bölgesine Tren yolu müzesi kurulması için de deyim yerindeyse lobi yaptık. Devlet Demiryolları Genel müdürlük yetkilileri, Ulaştırma Bakanlığı üst düzey yöneticileri, Vali Ercan Topaca bey ve diğer yetkililere Gebze’ye tren yolu müzesi kurulması için çalışma yapılmasını istedik. Bu fikrimiz yetkililer tarafından kabul görmesi bizi sevindirdi.

BAŞBAKAN ÖZEL ÖNEM VERİYOR

Başbakan’ın projeye özel önem verdiğini hatırlatan Yıldırım, Marmaray ve Yüksek Hızlı Treni koordineli bir şekilde 29 Ekim tarihine açılışa hazır hale getireceklerini söyledi.  Hem Marmaray’ı hem de YHT’yi masaya yatırdıklarını ifade eden Yıldırım, projeye gösterdikleri önemden ve sorunlara karşı anında müdahaleden dolayı vali Ercan Topaca ve Belediye başkanlarına teşekkür etti.

Evet, dün Ulaştırma Bakanı Sayın Binali Yıldırım ve diğer devlet yöneticileriyle hızlı tren ve Marmaray Projesinin yürütüldüğü istasyonda ki şantiye binasında tarihe not düşüp zamana noterlik yaptık. Ancak beni üzen ve düşündüren bir gerçeği burada yazarak yazıma nokta koymak istiyorum. 110 yıl önce Abdülhamit Han döneminde yapılan Haydarpaşa-İzmit arasında ki tren yolu Alman firmaları ve Alman malzemeleriyle yapılıyordu. Bugün aradan 110 yıl geçti. Türkiye Cumhuriyeti devleti neredeyse bir asırlık geçmişe sahip. Ancak Hızlı Tren hattımız bugün bir başka Avrupa ülkesi olan, ekonomik kriz altına inleyen İspanyol firması ve İspanyol malzemeleri tarafından yapılıyor. Raylar bile İspanya’dan getiriliyor. Bu durum gerçekten üzücü. Türkiye Cumhuriyeti Devletine yakışmıyor. Türkiye ekonomik değil diye Lokomotif fabrikaları, Ray fabrikalarını kapattı veya özelleştirdi. Bugünde dışarıdan malzeme geliyor. Rayların bile dışarıdan gelmesi üzücü. Bu üzüntümü paylaşarak hızlı tren ve Marmaray projesinin hayırlı uğurlu olmasını diliyorum.