İlim Şehrinin Kapısı

120

     “Bir gün toplantıda, herkes Peygamber’i can kulağı ile dinlerken O, bir
ara sözünü yarıda kesmiş ve Hz. Ali’yi yanına çağırarak şunları söylemişti:

    
‘Şunu herkes iyice bilsin ki, ben ilim şehri isem, Ali de bu şehrin
kapısıdır.’

    
Allah’ın ‘Habibim’ hitabına mazhar olma bahtiyarlığına ererek, Kâinatın
efendisi olan yüce Peygamber’in bu sözünü, ne o zaman, ne de ondan sonraki
zamanlarda, doğru dürüst anlayan olmuştu. (Yani olmamıştı.)

    
İlim şehrine girebilmek, yani yüce Peygamber’in Zât’ını tanıyabilmek
için,  Hz. Ali’nin kapısına başvurmak
gerekecekti. İlim ise, sıradan bir söz, ya da sığ bir lâf değil; aksine geniş
kapsamlı bir kavramdı. Bu derin ve geniş kapsamlı ummana dalan kişinin,
Allah’ın ilim sıfatını tamamen kendi üzerinde toplamış bir İNSAN-I KÂMİL
(mükemmel ve tam insan) olarak, yeryüzünde Allah’ın halifesi unvanını kazanmayı
hak etmiş sayılırdı.

    
İşte o da Allah’ın bu cömert lütfu sayesinde, sahip olduğu hem dünyevi
ve hem de uhrevî ilim ve irfan konularındaki geniş vukufiyeti (bilgisi) ile,
çevresini hep aydınlatmış, herkes tarafından takdir ve saygı ile anılır
olmuştu.

    
Zaten ilim sahibi kimseler, şu fani (ölümlü) olarak isimlendirilen
dünyadan, daha ne beklerlerdi? İlim deryasına dalanlar için kin, ihtiras,
servet, şöhret ve iktidar; bunların hepsi birer geçici heves, boş avuntu ve
beyhude (boş) gayretler değil miydi?

    
Nefsinin EMMARE (emreden) mertebesinde kalıp, bir türlü mânen
yükselemeyenler için; ahlâk ve fazilet kavramları gibi, ulu ve ulvî (yüksek)
değerlerin bir anlamı yoktu ki…Onlar bunun için cehalet (bilmezlik)
karanlığında kalmışlar ve risalet (peygamberlik) nuru olan Kur’an’ın ışığından
bir türlü nasiplenememiş; biçare, hatta zavallı kimselerdi.

    
Zaten İslâmiyet’ten önceki Arap bedevilerinin, içinde bulunduğu zulmet
ve zulüm devrine, bunun için cahiliye dönemi denilmişti. İlimden yoksun;
dolayısıyla bilgiden, bilinçten, ideal, adalet ve feragat hislerinden mahrum;
hak ve hukuktan habersiz bu topluluğa gelen Peygamber ne çileler, ne zorluklar
çekmişti…

    
Bir gün birisi gelmiş ve kendisine sormuştu:

    
‘Gökten daha ağır, yerden daha geniş, denizden daha zengin, taştan daha
sert, ateşten daha sıcak, zemheriden (karakıştan) daha soğuk ve zehirden daha
acı ne vardır?’

    
Ona şu cevabı vermişti:

    
‘Suçsuz olan kimseye iftira etmek, gökten daha ağırdır. Hukuk, yerden
daha geniştir. Kalp, denizden daha zengindir. Kinle dolu kalp, taştan daha
serttir. Zalim idareci, ateşten daha sıcaktır. İkiyüzlü kimseye muhtaç olmak,
zemheriden daha soğuktur. Sabretmek, zehirden daha acıdır.’

    
Sonra bir başkası gelmiş ve o da: ‘İlim niçin önemlidir?’ diye sormuştu.

    
‘Çünkü’ demişti, ‘İlim maldan hayırlıdır. İlim seni koruduğu halde, sen
malı korursun. İlim hâkim, mal mahkûmdur. Mal sahiplerinin hepsi öldü gitti.
Ama ilim sahiplerinin eserleri, elden ele dolaşıyor. Her kap içine bir şey
kondukça daralır. Bilgi kabı dolduruldukça genişler. Ahmak kişinin kalbi
ağzındadır. Bilgin kişinin lisanı kalbindedir. İnsanın sözü aklının ölçüsüdür.’
Daha sonra ilâve etmişti: ‘Bilgisiz yapılan ibadette hayır yoktur. Anlayış
vermeyen ilimde hayır yoktur.

    
‘Çünkü servetin en büyüğü akıldır. Tefekküre götürmeyen Kur’an okumakta,
hayır yoktur.

    
‘Mirasın hayırlısı ilimdir.

    
‘Çünkü kişi bilmediğinin düşmanıdır. Cahillerin silahı şikayet,
kötülerin silahı çirkin sözlerdir.

    
‘Çünkü ilim alçakta kalanları yükseltirken; cahillik, yüksektekileri alçaltır.   

    
‘Sanatın hayırlısı edeptir. Çünkü edep aklın suretidir. En iyi sermaye
ibadettir.

    
‘En iyi rehber salih ameldir.

    
‘Huşû olmayan namazda hayır yoktur. Cömertlik olmayan zenginlikte hayır
yoktur.

    
‘Boş sözlerle vakit geçirilen oruçta hayır yoktur. Nefisle savaşmak en
güzel cihattır.

    
‘Doğruluk keskin bir kılıçtır. Eğri olanı keser. Çünkü eğrinin gölgesi
de eğridir.’ “

    
(Taşkın Tuna)

Önceki İçerikSiyasallaşmış Yargı ve Üç Cumhurbaşkanı
Sonraki İçerikİbnülemin Mahmud Kemal İnal ve Eserleri – 25
Avatar photo
1944 yılında İstanbul'da doğdu. 1955'de Ordu ili, Mesudiye kazasının Çardaklı köyü ilkokulunu bitirdi. 1965'de Bakırköy Lisesi, 1972'de İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünden mezun oldu. 1974-75 Burdur'da Topçu Asteğmeni olarak vatani vazifesini yaptı. 22 Eylül 1975'de Diyarbakır'ın Ergani ilçesindeki Dicle Öğretmen Lisesi Tarih öğretmenliğine tayin olundu. 15 Mart 1977, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünde Osmanlıca Okutmanlığına başladı. 23 Ekim 1989 tarihinden beri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünde Yakınçağ Anabilim Dalı'nda Öğretim Görevlisi olarak bulundu. 1999'da emekli oldu. Üniversite talebeliğinden itibaren; "Bugün", "Babıalide Sabah", "Tercüman", "Zaman", "Türkiye", "Ortadoğu", "Yeni Asya", "İkinisan", "Ordu Mesudiye" ve "Ayrıntılı Haber" gazetelerinde ve "Türkçesi", "Yeni İstiklal", "İslami Edebiyat", "Zafer", "Sızıntı", "Erciyes", "Milli Kültür", "İlkadım" ve "Sur" adlı dergilerde yazıları çıktı. Halen de yazmaya devam etmektedir. Ahmed Cevdet Paşa'nın Kısas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefası'nı sadeleştirmiş ve 1981'de basılmıştır. Metin Muhsin müstear ismiyle, gençler için yazdığı "Irmakların Dili" adlı eseri 1984'te yayınlanmıştır. Ayrıca Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nce hazırlattırılan "Van Kütüğü" için, "Van Kronolojisini" hazırlamıştır. 1993'te; Doğu ile ilgili olarak yazıp neşrettiği makaleleri "Doğu Gerçeği" adlı kitabda bir araya getirilerek yayınlandı. Bu arada, bazı eserleri baskıya hazırlamıştır. Bir kısmı yayınlanmış "hikaye" dalında kaleme aldığı edebi yazıları da vardır. 2009 yılında GESİAD tarafından "Gebze'de Yılın İletişimcisi " ödülü kendisine verilmiştir.