Gerçeğin Peşinde

95

Büyük bir yaramıza neşter vuruyor. Önemli bir kusurumuza parmak basıyor. İlim ve bilim dışı tutum ve davranışımızı ele alıyor, nazara veriyorum.

O gün onları, bugün bizleri ve yarınki nesilleri uyaran, ikaz eden. Her şeyi kendi zemin, zaman ve özel çerçevesi içinde düşünüp mütalâa ve muhakeme etmeyi öğütleyen. Sırf görünüşe göre hareket etmenin sakıncalarını hatırlatan.

Sadece zâhire göre davranışın doğru olmadığını söyleyen Hz. Ali’nin bir sözünü naklediyorum sizlere. Hz. Ali’nin bu sözü, her çeşit araştırıcıya, her bilgin ve âlime sertaç olacak bir metottur.

Her aydın kişinin, her âlimin baştacı etmesi gereken bir usûldür. Öyle bir düstur ve ilke ki, üniversitelerin kapılarına yazılmaya seza ve değer kıymette.

Nedir bu sözü Hz. Ali’nin? Şu anlamda bir söz: “Hakikati, gerçeği öğrenmek istiyorsan; hakikati söyleyenlerine göre öğrenme. Hakikati; kendin bizzat; kendi asıl kaynağından öğren. Söyleyenlerin de iç yüzünü, gerçek mahiyetini anlamış; onların, hakikatleri saptırmaktaki gizli gaye ve emellerine de muttali olmuş yani ulaşmış olursun.”

İşte Hz. Ali bizlerin meal ve anlamını verdiğimiz bu ilke doğrultusunda hareket etmemizi istiyor. İşin kaynağına yönelmemizi arzuluyor. Dış görünüşe hemen aldanmazlığımızı istiyor. Dış görünüşe bir görüşte, şıp diye aldırış etmezliğimizi tembihliyor.

Özellikle bir çırpıda hükme vardığımız konuların başında ise din geliyor, İslâm geliyor. Ahmet’de, Mehmet’de gördüğümüz kusur ve hatâdan ötürü; İslâmi yapımız, İslâmi düşüncemiz, İslâma bakışımız yara alıyor, zedeleniyor. O hata ve kusurun İslâm’dan ileri geldiğini sanıyor. Tabii çok yanılıyor ve yanıltıyoruz.

O tür yanlış bilgi ve görgülerin doğruluğuna hemen kanıyoruz. İşitilen sözün gerçekliğini anında onaylıyoruz. O yüzden, akla mantığa aykırı olduğu için de, o sözü reddediyoruz.

Oysa işittiğimiz o söz, normal ve kabul edilir değildir. Bu yüzden o sözü reddetmekle ne kadar haklıyızdır. Çünkü o söz, eğer işittiğimiz gibiyse, hakikaten reddi gerekir. Ama o sözün iç yüzü böyle değilse -ki çok kere böyle değildir.- Yok yere iç yüzünü bilmediğimiz bir gerçeğe sırtımızı dönmüş oluyor. Hem kendimizi, hem de -öyle bilip başkalarına öyle aktarmakla- başkalarını da yanıltmış bulunuyoruz.

Üstelik böyle bir algılayış, bu biçim davranış; hürriyetimizi de yanlış yerde kullandığımızın resmidir. Bir bakıma hürriyeti, serbestiyeti, bir yanlışımızı doğru sanarak; başkalarına da yayıyor. Sanki hürriyeti yanlış bilgisizliğimiz yüzünden tahakküme âlet ediyoruz.

Böylece gerçeğin hukukunu çiğniyor. Hakikati olduğundan başka türlü göstererek, yanlış anlaşılmasına, bu yüzden reddedilmesine çalışıyor. İlmî, bilimsel bir vebal de yükleniyoruz.

Halbuki hürriyet demek, herkesin haddini bilmesi demektir.

Hürriyet demek herkesin hak ve hukukunu anlaması demektir.

Hürriyet demek, anlamadan dinlemeden, bilmeden, tartmadan diline gelen her şeyi söylemek değildir.

Hürriyet demek aklına gelen her şeyi ölçmeden, biçmeden hemen yapmak değildir. Ortalığı bilir bilmez karıştırmak; zihinleri tarümar etmek değildir.

Üstelik bu yapılanlar karşısında “Bilmiyorum.” demek mâzeret ve özür hiç değildir. İlâhî hukukta da, medenî hukukta da “Bilmiyorum.” demek özür sayılmıyor.

Çünkü insan bilmemekle değil; bilmekle mükelleftir. Çünkü insan akletmemekle değil; akletmekle yükümlüdür.

Çünkü insan bilmekle, anlamakla; iyiyi, doğruyu, güzeli yapmakla sorumludur, yükümlüdür, görevlidir. Zaten insanın yaratılış gayesi de budur.

Yani sadece bakmayıp görecektir de.

Sadece duymayıp işitecektir de.

Sadece bilmeyip anlayacak, idrak edecek, algılayacaktır da.

Ancak, bütün bunlardan sonra gerçeğin gereğini yapacak. Bildiğiyle âmil / yapıcı olacaktır.

 

 

Önceki İçerikOsmanlı 3
Sonraki İçerikMakine Mühendisi, İktisâdî İşletme Uzmanı, Müellif ve Mütefekkir Prof. Dr. Ersin Nazif Gürdoğan ile Ülkemizde Kirlenmelinin Boyutları Hakkında Konuştuk.
Avatar photo
1944 yılında İstanbul'da doğdu. 1955'de Ordu ili, Mesudiye kazasının Çardaklı köyü ilkokulunu bitirdi. 1965'de Bakırköy Lisesi, 1972'de İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünden mezun oldu. 1974-75 Burdur'da Topçu Asteğmeni olarak vatani vazifesini yaptı. 22 Eylül 1975'de Diyarbakır'ın Ergani ilçesindeki Dicle Öğretmen Lisesi Tarih öğretmenliğine tayin olundu. 15 Mart 1977, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünde Osmanlıca Okutmanlığına başladı. 23 Ekim 1989 tarihinden beri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünde Yakınçağ Anabilim Dalı'nda Öğretim Görevlisi olarak bulundu. 1999'da emekli oldu. Üniversite talebeliğinden itibaren; "Bugün", "Babıalide Sabah", "Tercüman", "Zaman", "Türkiye", "Ortadoğu", "Yeni Asya", "İkinisan", "Ordu Mesudiye" ve "Ayrıntılı Haber" gazetelerinde ve "Türkçesi", "Yeni İstiklal", "İslami Edebiyat", "Zafer", "Sızıntı", "Erciyes", "Milli Kültür", "İlkadım" ve "Sur" adlı dergilerde yazıları çıktı. Halen de yazmaya devam etmektedir. Ahmed Cevdet Paşa'nın Kısas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefası'nı sadeleştirmiş ve 1981'de basılmıştır. Metin Muhsin müstear ismiyle, gençler için yazdığı "Irmakların Dili" adlı eseri 1984'te yayınlanmıştır. Ayrıca Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nce hazırlattırılan "Van Kütüğü" için, "Van Kronolojisini" hazırlamıştır. 1993'te; Doğu ile ilgili olarak yazıp neşrettiği makaleleri "Doğu Gerçeği" adlı kitabda bir araya getirilerek yayınlandı. Bu arada, bazı eserleri baskıya hazırlamıştır. Bir kısmı yayınlanmış "hikaye" dalında kaleme aldığı edebi yazıları da vardır. 2009 yılında GESİAD tarafından "Gebze'de Yılın İletişimcisi " ödülü kendisine verilmiştir.