İslam’dan önceki Arap kültürünü tanımadan,
İslami bilmeden; doğru tespit yapıp doğru sonuca varılamaz.
Bazı insanlar İslam’a neden Arap kültürü der?
Arap kültürünü iyi bildikleri için mi?
Yoksa İslamı bilmedikleri için mi?
Arap kültürü ile İslamı karşılaştırmalı olarak birkaç örnekle kıyaslayalım.
Önce Arap kültürünün kadına bakış açısını ele alalım.
Arap kültüründe kadınların evlenme, boşanma ve mirastan hiçbir hakları yoktur.
Kız çocuklarının canlı canlı toprağa gömüldüğü görülürdü.
İslam cenneti anaların ayağının altına koyacak kadar kadını yüceltmiştir, ona özel değer vermiştir.
Erkekler için aynı durum söz konusu değildir.
1- Sahabe biri gelerek ‘Ya Resulallah iyilik yapmakta önceliği kime vereyim diye sorduğunda “Anana” cevabını almıştır. Soruyu 2. ve 3. kez tekrarladığında yine anana cevabını almıştır. Ancak aynı soruyu 4. kez sorduğunda peygamberimiz “Babana” cevabını vermiştir. Cahiliye devrinde aşağılanarak, hor görülen kadın İslam ile birlikte onore edilmiştir. Bazı yerlerde de erkeğin önüne geçirilerek adeta geçmişin rövanşını almıştır.
2- Hak hukuk anlayışına bir göz atalım. İslamdan önce güçlü her hakka sahip olandır.
Yağma kültürü hâkimdir. Hatta yağma o kadar ileriye gitmiştir ki, ticaret kervanları artık Mekke’ye gitmeye çekinir olmuşlardır.
İslam insan haklarından öte kul hakkı kavramını getirmiştir. Sadece güçlünün hakkı değil, zayıf ve aciz kişilerin hakları bile savunulmuştur.
Hz. Ömer: Kamu görevi yaparken kamunun mumunu kullanmıştır.
Şahsi işlerini yaparken kul hakkı yerim korkusuyla kamu mumu yakmamıştır.
Kul hakkı İslam’da büyük günahlardan sayılmıştır.
“Diyarı Fırat’ta bir kurt kapsa koyunu
Adli ilahi gelir de Ömer’den sorar onu”
anlayışı ile Arap kültürünü aynı tutmak insanın aklından birazdan öte çokça zoru olduğunu gösterir.
Biraz insaflı ve sağduyu sahibi olmak gereklidir.
İslam Kur’an kültürüdür.
Kur’an kültürü ırkla ilgili değil inanıp inanmamakla ilgilidir
Sadece Araplar için değil inanan herkes içindir.
Kur’an neden Arapça da Türkçe değil derseniz.
Müsaade ediniz de O’nun kararını Allah versin.
Eğitimin, bilimin, mektebin, medresenin olmadığı bir ortamda
İlk vahyin konusunu “Eğitim-bilim” olarak belirleyen bir anlayışı
Arap kültürüyle eşit görmek cehalet değilse kasıttır.