Afyonkarahisar’ın
İşçehisar İlçe’sinde, öğrenci servisinin kaza geçirmesi neticesinde, beş
öğrencimizin vefat etmesi ve birçok öğrencimizin de yaralanması, büyük üzüntüye
ve aynı zamanda da yeni endişelere sebep olmuştur. Öğrencilerimizin ailelerine
başsağlığı ve geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum.
Malumunuz,
küçük köylerimizdeki öğrenci azalmasından dolayı “birleştirilmiş sınıflar” yerine, müstakil sınıflarda
eğitim-öğretim yapılması için, “taşımalı
eğitim” uygulanmaktadır. 1990’lı yıllardan beri, birçok köyün öğrencileri,
büyük bir Kasaba’ya, ya da merkez bir okula taşınmaktadır.
“Taşımalı Eğitim” uygulaması
başladıktan sonra, birçok köyümüzde okullar kapandı. Öğretmenden de mahrum
kaldılar. Kapanan köy okul binaları ve lojmanlarının büyük bir kısmı, atıl
durumda zamana dayanamayarak tahrip olup gitti.
Öğrencilerimizi
“birleştirilmiş sınıf” uygulamasından
kurtaralım derken, Türk Bayrağı, bu köylerdeki okul binalarının gönderlerinde
dalgalanmaz oldu. İstiklal Marşımızın söylenemediği bu yerlere, yeniden
öğretmen atanması, minik öğrencilerimizi de yol ve beslenememe riskinden
kurtarmak için, on öğrenciden fazla olan köylerde; 1.2.3. sınıflar taşımaya
alınmadı. Buralara yeniden öğretmen atandı.
“Taşımalı Eğitim”in elbette
yararları büyük. Fakat eksileri de oldu. Taşıma merkezlerinde taşınan
öğrencilerin yeterince beslenememesi, yolların kötü ve taşıma merkezine uzak
olması, öğrenci servislerinin de uygun olmaması vb. sorunlar, öğrenciler
açısından risk oluşturdu.
Burada
en büyük risk, elbette ki taşıma merkezlerine öğrenci taşıyan servislerin durumudur. Öğrenci
servislerinin nasıl olması gerektiği, mevzuatla tüm detaylarına kadar
belirlenmiştir. Servislerin modeli, koltuk biçimi, donanımı, yardımcı
personelin durumu, sürücünün özellikleri, “Taşımalı
Eğitim” mevzuatına uygun olmak zorundadır. Hat ihaleleri verilirken kayırma
yapılmamalı, şartları uyanlara verilmelidir.
Sonra
da, bu servislerin şartnameye uyup uymadığının, titizlikle denetlenmesi çok
önemlidir. Müfettişlerin teftiş yaptığı dönemlerde, tüm servisler sık sık
denetlenirdi. Şartları uymayanlar servisler, taşımaktan men edilirdi. Eksiklikleri
varsa tamamlatılırdı. Aracın modeli, belgeleri, muayenesi, durumu, fazla
öğrenci alıp almadığı, öğrencileri zamanında getirip getirmediği, öğrencilerin
güvenliğinin sağlanıp sağlanmadığı vb. her husus tek tek incelenirdi.
Bazen
ihalede bir hat’a talip çıkmamaktadır. Öğrenciler mağdur olmasın diye o köyün
minibüsüne mecburen verilmektedir. Bu ve benzeri nedenlerden ötürü uygun
olmayan servisler hatlarda tehlike saçabilmektedir. Ne olursa olsun, öğrenci
sağlığına uygun olmayan, tehlike arz eden araçlar hatlara konulmamalıdır.
Bazen
de ihaleye uygun bir araçla girilip, farklı fakat uygun olmayan araçlarla
taşıma yapılabilmektedir. Bu durumu, taşımanın yapıldığı okul idaresi her gün
denetlemelidir.
2000’
li yıllarda bir servis hattını, “şartnameye
uygun değil” diye şikâyet etmişlerdi. Müfettiş olarak incelemeye gittim. Gerekli
tespitleri şoför ve okul Müdürüyle birlikte yaptık.
Şikâyet
eden haklıydı. Durumu Milli Eğitim Müdürümüze rapor ettim. İhaleyi veren şefi
çağırttı. Gerçeği anlattığında, “müfettiş bey yanlışınız var, biz asla mevzuata
aykırı hat vermeyiz” dedi. Bunun üzerine birlikte ilgili okula gittik. Şikâyetçinin
ve tespitlerimin doğru olduğunu görünce hayretler içinde kaldı. Bu hattı iptal
ettiler.
Çocuklarımız
her şeyimiz, canımız ciğerimiz, geleceğimiz. Bütün çabamız onların sağlığı,
rahatı ve güvenliği için olmalı.
Afyonkarahisar
da kaza geçiren araçta bulunan öğrenciler ve öğrenci velilerinin beyanlarına
göre, zaten kaza geliyorum diyormuş. Öğrenci koltuk kemerleri yokmuş, şoför
kemer bağlamıyormuş, olması gerekenden çok hızlı sürüyormuş, araçta hostes
yokmuş, şoförü birkaç kez uyarmışlar vb. Yani bu servisin, mevzuata uymadığı
halde hatta koyulduğu belli. Eğer denetim olsaydı zamanında önlenebilirdi. Bu
elim olaylar da yaşanmazdı. Ateş düştüğü yeri yakıyor maalesef.
“Taşımalı Eğitim” ülkemizin bir
gerçeği, yapılması gerekir. Öğrencilerimizin daha modern araç gereçlerle
donatılmış müstakil sınıflarda okuması elbette çok güzel. Fakat taşınacak
köylerin ve taşma merkezlerinin tespiti çok iyi yapılmalıdır. Ayrıca:
1.Taşınacak
hattın yolları tehlikeden uzak, bakımlı ve araç trafiğine uygun olmalıdır.
2.Hangi
hatta hangi aracın kaç öğrenci taşıyacağı ihalede tespit edilmektedir. Bu araç
şoförü, ayakta kalan öğrenci kesinlikle almamalıdır.
3.Öğrencilerin
alınacağı noktalara; uygun, sağlıklı, korunaklı ve bakımlı duraklar yapılmalı,
sık sık bu duraklar kontrol edilerek eksiklikleri anında giderilmelidir.
4.Servis
şoförleri, dikkat edecekleri hususlar hakkında önceden kursa alınmalıdır. Bu
kuralların uygulanıp uygulanmadığı, her gün farklı şekilde denetlenmelidir.
(Kemer, hız, hatta geç çıkarak geç kalma, trafik kuralları, yardımcı personel
vb. hususlar)
5.
Taşınan öğrenciler, taşıma merkezlerinde, uygun ortamlarda, sağlıklı şekilde
beslenmeye tabi tutulmalıdır. Mümkünse kumanya yerine sıcak yemek
çıkarılmalıdır.
6.
Hava şartları gözetilerek(karda, yağmurda, fırtınada vb.)öğrenciler yollarda
mağdur edilmemeli, tehlikeye atılmamalıdır.
7.
Mümkün olduğu kadar; anasınıfı ve 1.2.3. sınıflar taşınmamalıdır.
8.
Taşımaya uygun olmadığı, ya da taşıma uygunluğunu sonradan kaybetmiş araç
tespit edildiğinde, yetkili makamlara anında bildirilerek gerekli önlemler
anında alınmalıdır.
Keşke
her çocuk, en yakınındaki okulda ve çok iyi şartlarda okuyabilse. Bu her zaman
mümkün olmamaktadır. Öyleyse yetkili makamlar, çocuklarımızın okuduğu ve
bulunduğu ortamları iyileştirmeli, biricik öğrencilerimizi de koruyup
kollamalıdır. O nedenle eğitime yapılan yatırımlar boşa gitmez. Yarınımızı hep
beraber dizayn etmeliyiz.
Çocuklarımız
her şeyin en güzeline layık. Bu güzellikleri onlara sağlarsak mutluluğumuza da
katkıda bulunmuş oluruz.
Tüm
öğrencilerimize ve öğretmenlerimize; sağlıklı, güvenilir, huzurlu ortamlarda,
sevgiye dayalı, verimli ve kesintisiz bir eğitim öğretim yılı diliyorum
efendim.
Sevgiyle
kalın…