IMG-LOGO
Güncel

Londra Kraliyet Sanat Akademisinde: Türkler (4)

27 06 2020

 

          Türkleri “Şeytan” resmiyle, temsile kalkmaları bula bula;

          Yenilir yutulur lokma mı, sevgili dostlar Allah aşkına?

 

          Bu ne densizlik, Türk Milleti’ne karşı aziz canlar?

          Bunun altında yatan hınzırlığı, kim olsa anlar.

 

          Yine de teşekkür ederiz, Royal Academy of Arts’a.

          Çünkü teşhir etmeleri Türkleri dünyaya, büyük fayda.

 

          Ne kadar karartmaya çalışsalar da, o şanlı tarihi.

          Türkün Güneşi balçıkla sıvanır mı hiç, sevgili kaari?

 

     Şimdi de sergiyi şöyle bir gezelim, yüzlerce tarih kalıntısından bazılarının üzerine biraz eğilelim.

     Her şeye rağmen söndürülmek ne kelime, bir nebze de olsa karartılamıyan, pırıl pırıl parlayan İslâm - Türk Medeniyetinin ışık saçan huzmeleri altında, bir an olsun durup, muhteşem mâzimizi yâd edelim:

 

          Ve aynı ruhla, daha mükemmel yarınlara koşalım.

          Aynı iştiyak, aynı arzuyla, yine dolup taşalım.

          Aynı incelik, aynı ustalık, aynı insanî ruhla;

          Daha nice güzel asırları, hep birlikte aşalım.

 

     İşte gördüğümüz, yüzlerce sanat eserleri hakkında, kalem oynatabildiklerimizden bazıları:

 

          İnci ve yakutlarla süslü, İslâm motifli destiler.

          Kimbilir, susuz kalmış nice dudak üstünde estiler.

 

          Sultan ve şehzadelerin giydiği, kimi lâle desenli kaftanlar.

          Utansın, Osmanlı’da sanat yok diye iftira edip lâf atanlar.

 

          On altıncı asır işi, göz kamaştırıcı bir seccâde.

          Bakınca anlaşılıyor, hemen değil öyle âlelâde.

 

          On altıncı asır yapımı, altın gümüş, yakut ve zümrütten el aynası.

          “Âyinesi iştir kişinin lâfa bakılmaz.” sözüne bedel nârin yapısı.

 

          Ceviz tahta üzerine, bronz ve pirinçle işlenmiş çifte kapı.

          On üçüncü asır Cizre’sinden, tarihe açılan muhteşem kapı.

 

          Türk halı ve kilimlerinde, en çok rastlanan desen ve motif koç başları.

          Anadolu’nun ilmik ilmik, renk renk, el emeği, göz nuru tapu taşları.

 

          Türk câmileri, meselâ Ulu Süleymaniye câmisi;

          Mânevî başkent İstanbul’un, taştan oyulmuş tek incisi.

 

          Elbette kendisi değil ama, resmi var bu sergide.

          Sinan’ın önceki büyük eseri, ustalıkta gide gide.